خبر اولسیاسی

انتقاد نهادهای حقوق بشری از سفر مکرون به عربستان

فعالان حقوق بشر از سفر رئیس جمهوری فرانسه به عربستان و دیدار وی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، انتقاد کردند.

میدل ایست نیوز: فعالان حقوق بشر از سفر رئیس جمهوری فرانسه به عربستان و دیدار وی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، انتقاد کردند.

این دیدار نخستین دیدار رسمی یک مقام بلندپایه غربی با ولیعهد عربستان از زمان قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی، است.

روزنامه «گاردین»، چاپ لندن، در مقاله‌ای تأکید کرد که سران کشورهای غربی طی 3 سال گذشته حاضر به دیدار با ولیعهد عربستان نشده‌اند و حتی رئیس جمهوری امریکا اعلام کرد که تماس‌های دیپلماتیک این کشور با عربستان در سطح سران میان رئیس جمهوری و پادشاه خواهد بود.

این نشریه افزود که سفر مکرون نشان می‌دهد که دست‌کم یک مقام ارشد غربی هست که آماده ازسرگیری روابط مستقیم با ولیعهد عربستان است.

«اگنس کالامارد»، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل که شهروند فرانسه است در واکنش به این دیدار گفت: «منافع راهبردی فرانسه در عربستان هرچه هم که باشد مشروعیت بخشیدن به حاکمی که روزنامه‌نگاران را می‌کشد و فعالان حقوق زنان را به زندان می‌اندازد توجیهی ندارد».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز از فروش سلاح فرانسوی به کشورهای منطقه انتقاد و تأکید کرد که مکرون باید در سفر خود به کشورهای عربی منطقه علنا از پرونده آنها در زمینه حقوق بشر انتقاد کند.

این سازمان تأکید کرد که سکوت مکرون درباره پرونده جمال خاشقجی در حکم چشم‌پوشی از موارد بزرگ نقض حقوق بشر خواهد بود.

در واکنش به این انتقادها، دفتر رئیس جمهوری فرانسه در پی دفاع از این دیدار برآمد و تأکید کرد که عربستان کشوری اثرگذار در منطقه خاورمیانه است و افزود که رئیس جمهوری «دیدار مطالبه‌محور» با مقامات عربستان خواهد داشت.

کاخ الیزه افزود که دیدار مکرون با بن سلمان در جده بخشی از استراتژی طولانی‌مدت مکرون برای مساهمت در ثبات منطقه و معرفی فرانسه به عنوان «نیروی موازنه برای تقویت مذاکرات در سطح منطقه‌ای» است.

در این بیانیه تأکید شده که بدون گفت‌وگوی عمیق با عربستان که بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه و عضو گروه 20 است، نمی‌توان سیاستی هدفمند را در منطقه پی گرفت.

امانوئل مکرون صبح امروز در سفری رسمی و پس از سفر به امارات و قطر، وارد عربستان شد.

یک هیئت بزرگ اقتصادی شامل مسئولان شرکت‌های ایرباس و تالس در این سفر مکرون را همراهی می‌کنند.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا