خبر اولسیاسی

داعش از اختلافات بین بغداد و اربیل سوء استفاده می کند

عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش با سوء استفاده از اختلافات سیاسی بین بغداد و اربیل و خلأهای امنیتی موجود به تشدید حملات تروریستی خود در مناطق مورد مناقشه پرداخته اند.

میدل ایست نیوز: وضعیت امنیتی شمال عراق در پی حملات مکرر عناصر گروه تروریستی داعش که اخیرا تشدید شده و بیش از 45 کشته و زخمی از میان نیروهای پیشمرگه و سایر نیروهای امنیتی عراق برجای گذاشته، نابسامان است.

حملات گروه تروریستی داعش بیشتر در مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل متمرکز است؛ مناطقی که دو طرف پس از سال 2003 بر سر اداره آن اختلاف دارند و بارزترین آن مناطق عبارت است از: کرکوک، مخمور، زمار، خانقین، الطوز در استان های نینوا، کرکوک، دیالی و صلاح الدین در شمال و شمال شرق عراق.

با وجود اینکه طی دو سال اخیر، تلاش های زیادی برای دستیابی به توافقی بین دولت فدرال عراق و دولت ایالتی اقلیم کردستان بر سر کنترل امنیتی این مناطق و پر کردن خلأهای امنیتی صورت گرفته، اما نتایج عملی در این خصوص وجود ندارد که به گفته ناظران دلیل آن اختلاف گسترده سیاسی است.

مساحت مناطق مورد مناقشه بیش از 40 هزار کیلومتر مربع است و بالغ بر 3 میلیون نفر از طیف های مختلف جمعیت عراق نظیر کرد، عرب، ترکمن و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در آن زندگی می کنند.

بنابر آنچه در قانون اساسی جدید عراق که در سال 2005 تصویب شده، آمده است، طبق ماده 140 قانون اساسی، باید در این مناطق، همه پرسی برگزار شود تا ساکنان خود اداره این مناطق توسط بغداد یا اربیل را انتخاب کنند، اما دلایل سیاسی و اجتماعی نظیر اقدامات برای تغییر جمعیتی این مناطق، مانع از اجرای این بند از قانون اساسی عراق شده است.

نشست مشترک بین نیروهای عراقی و پیشمرگه

قرار است امروز فرماندهان نظامی ارتش عراق و همتایان آنها در پیشمرگه نشستی داشته باشند تا امکان توافق بر سر طرحی نظامی با هدف حضور مشترک نیروهای نظامی عراق و پیشمرگه در مناطق مورد مناقشه برای مبارزه با عناصر داعش را بررسی کنند.

اما پیش از این مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان از عدم جدیت بغداد برای تامین امنیت این مناطق ابراز ناراحتی کرده و گفته بود منتظر کسی نخواهند ماند و در صورت تداوم بی توجهی بغداد، به تنهایی برای تامین امنیت این مناطق اقدام خواهند کرد.

وی گفته بود تصمیم درخصوص تشکیل دو تیپ از نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگه در مناطق مورد مناقشه اتخاذ شده اما ما شاهد گام های عملی نیستیم و به زودی آنچه لازم است برای حفاظت از این مناطق انجام می دهیم.

پیشمرگه: بغداد مسئول حملات داعش است

در همین راستا، «جبار یاور»، دبیرکل وزارت پیشمرگه در گفت وگویی با پایگاه خبری العربی الجدید، دولت عراق را مسئول تداوم حملات داعش دانست و از تاخیر در اجرای بسیاری از توافقنامه های گذشته انتقاد کرد.

اما یک مسئول کرد در شهر اربیل به العربی الجدید گفت که حملات عناصر داعش از مناطق غیرمسکونی انجام شده و بنابر اطلاعات موجود، شمار عاملان این حملات از 6 الی 8 نفر فراتر نمی رود.

به گفته وی این افراد اخیرا از مرزهای سوریه به عراق آمده اند و همه آنها عراقی هستند و با استفاده از شناختی که نسبت به مناطق کوهستانی و شب و خلأهای موجود دارند، حمله می کنند و با هیچ ایست بازرسی و پایگاه نظامی یا امنیتی مواجه نمی شوند.

طارق العسل، کارشناس مسائل امنیتی نیز معتقد است حملات داعش به ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه، به دلیل ضعف هماهنگی بین دو طرف علاوه بر دخالت سیاسی در مسائل امنیتی و نظامی است؛ صرف نظر از اینکه باید اهالی منطقه در حفاظت مناطق خود نقش داشته باشند نه اینکه به آنها اتهام زده شود خاستگاه داعش هستند و یا با تروریست ها ارتباط دارند.

گفتنی است مقامات اقلیم کردستان عراق از هر اتفاقی چه حمله تروریستی یا مشکلات سیاسی در مناطق مورد مناقشه برای یادآوری این موضوع که دولت اقلیم کردستان، برای اداره امور مناطق مورد مناقشه اولویت دارد، سوء استفاده می کنند.

همچنین بخوانید

نگرانی های جدید از سوء استفاده داعش از خلأ امنیتی در مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا