خبر اولسیاسی

رقابت «محمد الحلبوسی» و «خالد العبیدی» بر سر ریاست مجلس عراق

الحلبوسی در حالی خواستار تمدید ریاست خود بر پارلمان است که ائتلاف وی بیشترین کرسی‌ها را در میان نیروهای سیاسی اهل سنت عراق به خود اختصاص داده است.

میدل ایست نیوز: اختلاف نیروهای سیاسی اهل سنت عراق بر سر مقام ریاست مجلس در حالی ادامه دارد که ائتلاف «تقدم» به ریاست «محمد الحلبوسی» با جدیت در پی تمدید ریاست وی است و ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر» در پی تکیه زدن «خالد العبیدی» بر این مقام است.

«سلام عجمی»، از سران ائتلاف تقدم، تأکید می‌کند که در جلسه روز پنج‌شنبه چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به موضوع رؤسای سه‌گانه پرداخته نشده و آنچه درباره توافق بر سر تغییر هر سه رئیس مجلس و دولت و جمهوری مطرح می‌شود بی اساس است.

عجمی می‌افزاید که الحلبوسی بیشترین بخت را برای رسیدن به این مقام دارد و تفاهماتی در این باره با مقتدی صدر و مسعود بارزانی هم انجام شده و توافقات رسمی در این باره امضا شده و ائتلاف عزم چنان وزنه‌ای ندارد که بتواند این توافقات را به هم بزند.

پیش از این برخی خبر دادند که در جلسه چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با صدر توافق شده که هر سه مقام ارشد تغییر پیدا کنند اما بعد، حاضران در این جلسه این خبر را تکذیب کردند.

الحلبوسی در حالی خواستار تمدید ریاست خود بر پارلمان است که ائتلاف وی بیشترین کرسی‌ها را در میان نیروهای سیاسی اهل سنت عراق به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، «سرمد البیاتی»، سخنگوی سابق ائتلاف عزم، نیز تأکید می‌کند که در جلسه چارچوب هماهنگی به موضوع ریاست‌های سه‌گانه پرداخته نشده است.

او می‌گوید که العبیدی نامزد ریاست مجلس است اما اگر قرار بر تشکیل دولت اکثریت باشد، ائتلاف تقدم کرسی‌های بیشتری دارد و اولویت تعیین رئیس مجلس با آن است.

وی می‌افزاید که البته توافقات سیاسی هر احتمالی را موجه می‌سازد و تأکید می‌کند که در نهایت توافق نیروهای اهل سنت و شیعه و کرد است که مسئله را فیصله می‌دهد ضمن اینکه «برخی از وجود وتو علیه الحلبوسی از جانب برخی نیروهای سیاسی شیعه خبر می‌دهند».

هفته گذشته و هم‌زمان با جلسه سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با مقتدی صدر، هیئتی از تشکل‌های سیاسی اهل سنت به ریاست خمیس الخنجر و عضویت خالد العبیدی در سفر به اربیل با مسعود بارزانی دیدار کرد.

پیش از این منابع خبری تأکید کردند که پس از صلح میان ائتلاف‌های عزم و تقدم که نتیجه پادرمیانی رجب طیب اردوغان بود، دعوا میان آنها بر سر مناصب و به طور خاص منصب وزارت دفاع بالا گرفته است.

خالد العبیدی در دولت حیدر العبادی و دوران جنگ با تروریست های داعش وزیر دفاع عراق بود.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا