خبر اولسیاسی

«المیادین»: ایران پیش نویس های پیشنهادی سوم و چهارمی هم در مذاکرات هسته ای دارد

یک منبع بلندپایه ایرانی به شبکه «المیادین» گفت که ایران دو پیشنهاد دیگر در مذاکرات هسته‌ای دارد که پس از موافقت طرف‌ها با دو پیشنهاد اول آنها را مطرح خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: یک منبع بلندپایه ایرانی به شبکه «المیادین» گفت که ایران دو پیشنهاد دیگر در مذاکرات هسته‌ای دارد که پس از موافقت طرف‌ها با دو پیشنهاد اول آنها را مطرح خواهد کرد.

«المیادین» به نقل از یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی مذاکره‌کننده در وین گفت که ایران 5 مسئله اصلی را در مذاکرات دنبال می‌کند.

این منبع تأکید کرد که ایران هفته گذشته 2 پیش‌نویس پیشنهادی درباره رفع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای خود پیشنهاد کرده که هردوی آنها قابل مذاکره هستند.

این منبع افزود که هدف اصلی ایران لغو کامل تحریم‌هاست و ایران از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

به گفته این منبع پیش‌نویس پیشنهادی سوم ایران به سازوکار اطمینان از لغو تحریم‌ها مربوط می‌شود و پیش‌نویس چهارمی هم درباره تضمین‌ها وجود دارد که ایران هنوز این دو پیش‌نویس را مطرح نکرده است.

این منبع تأکید کرد که در صورت دریافت پاسخ مثبت درباره دو پیش‌نویس پیشنهادی اول، ایران پیش‌نویس سوم را مطرح خواهد کرد.

دور تازه مذاکرات وین که روز جمعه گذشته برای بررسی دو پیش نویس پیشنهادی اول ایران متوقف شده بود عصر امروز از سر گرفته شد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های‌ بین‌المللی مستقر در وین ضمن اعلام پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که این نشست «کوتاه و سازنده» بوده است.

علی باقری کنی بعد از نشست روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص کیفیت نشست گفت: در نشست امروز طرف های مختلف از جمله ایران دیدگاه خودشان را در رابطه با روند آتی گفت‌وگوها بیان کردند.

وی افزود: هیات جمهوری اسلامی ایران در این نشست تاکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های خودش قبلا بیان کرده و با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای مذاکرات دارد.

باقری کنی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران درمورد دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، مانعی نمی‌بیند.

وی درباره اینکه آیا طرف‌های مقابل در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام به پیشنهادهای ایران پاسخ مستند و مستدلی را ارائه دادند گفت که این موضوع باید در جلسه کارگروه‌ها پیگیری شود.

باقری کنی ادامه داد: همین که طرفین برای استمرار گفت‌وگوها اراده جدی دارند نشان دهنده این است که دو طرف می خواهند به هم نزدیک شوند.

از سوی دیگر هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام گفت که شاهد تجدید اراده از سوی تمام طرف های مذاکره کننده برای رسیدن به نتیجه در گفت وگوهای وین است.

به گزارش رویترز، انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام پس از پایان نشست امروز (پنج شنبه) کمیسیون مشترک در جمع خبرنگاران گفت که شاهد تجدید اراده تمام طرف های مذاکره کننده، ازجمله ایران برای رسیدن به یک توافق به منظور احیای برجام بوده است اما این مسئله با بررسی جزئیات توسط نمایندگان (کشورهای عضو) مورد آزمون قرار می گیرد.

مورا تصریح کرد: آنچه امروز صبح از سوی تمام هیئت های مذاکره کننده مشاهده کردم، یک تجدید اراده و نظر درخصوص لزوم کار و دستیابی به یک توافق برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.

منبع
المیادین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا