اجتماعیخبر اول

آمار بالای خودکشی در عراق

آمار رسمی اعلام شده از سوی نهادهای امنیتی عراق از 700 مورد خودکشی از ژانویه تا نیمه اکتبر خبر می دهد و این درحالیست که بنا به اعتقاد ناظران آمار حقیقی خودکشی، دوبرابر آمار اعلام شده است.

میدل ایست نیوز: عراق احتمالا امسال شاهد آمار بالای خودکشی خواهد بود چرا که بنا به اعلام نهادهای امنیتی، تنها از ژانویه تا نیمه اکتبر، 700 مورد خودکشی که نیمی از آن متعلق به زنان است، به ثبت رسیده است.

گزارش ها حاکی از آن است که از ابتدای نوامبر نیز 9 مورد خودکشی فقط در بغداد و اکثرا در مناطق فقیرنشین، ثبت شده است.

مقامات عراق معمولا آمار سالانه و رسمی خودکشی را اعلام نمی کنند اما «خالد المحنا»، سخنگوی وزارت کشور عراق به پایگاه خبری العربی الجدید گفته است وزارتخانه مذکور امسال آماری از خودکشی در عراق ارائه خواهد کرد و پژوهشی درباره این پدیده و دلایل آن نیز منتشر خواهد شد.

وی گفت: به زودی آمار رسمی خودکشی در عراق در قالب پژوهشی که آمار و دلایل خودکشی را بررسی کرده اعلام خواهد شد و اکنون در انتظار تایید وزیر کشور است.

دو مسئول امنیتی در بغداد در گفت وگویی با العربی الجدید از آمار فوتی ها ناشی از خودکشی صحبت کردند. یکی از آنها گفت خودکشی در سال جاری از 700 مورد فراتر رفته و این درحالیست که خودکشی در سال گذشته 640 مورد و در سال 2019، 520 مورد بوده است.

این مسئول امنیتی افزایش آمار خودکشی را به دلیل فقر در شهرها و مناطق گسترده و نا امیدی نسبت به تغییر وضعیت کلی موجود دانست و ضمن اشاره به اینکه بغداد، نینوا و سایر شهرها در جنوب و مرکز عراق آمار بالایی در خودکشی دارند، گفت دست کم هزار مورد خودکشی توسط خانواده، دستگاه های امنیتی یا پزشکان، ناکام مانده است.

دیگر مسئول امنیتی نیز به العربی الجدید گفت آمار خودکشی ممکن است بیش از آمار رسمی باشد چرا که برخی خانواده ها فوت ناشی از خودکشی را مرگ طبیعی قید می کنند و اجازه بررسی جسد و آزمایش آن در بیمارستان را نمی دهند و این مساله بیشتر در روستاها و مناطق عشایری رخ می دهد.

وی آمار ثبت شده از خودکشی را بی سابقه توصیف کرد و آن را با عواملی نظیر فقر، ظلم و ستم به زنان و ناامیدی جوانان از تغییر وضعیت مرتبط دانست.

ناظران غالبا درستی آمار اعلام شده از سوی دولت را زیر سوال می برند و احتمال می دهند آمار حقیقی خودکشی، دوبرابر آمار اعلام شده باشد.

برخی از موارد خودکشی به دلیل ضعف اقدامات دولت برای ثبت حوادث، عرف جامعه که بر این مساله سرپوش می گذارد و با توجه به سنت ها و رسم و رسوم عشایری، اگر قربانی یک زن باشد، رسوایی محسوب می شود، به ثبت نمی رسد.

ناظران بر این باورند نهادهای حکومت نمی توانند تدابیری برای کاهش آمار خودکشی که در جامعه مرگبارتر شده است، اتخاذ کنند.

«هدیل الحسینی»، از فعالان در زمینه حقوق بشر در عراق به العربی الجدید گفت: شیوه خودکشی متفاوت است اما بیشتر زنان از طریق آتش زدن یا حلق آویز کردن خود، خودکشی می کنند و مردان نیز در اماکن عمومی و با استفاده از سلاح اقدام به خودکشی می کنند.

علیرغم بودجه هنگفتی که به وزارت بهداشت تخصیص داده شده است، هیچ مرکز بهداشت روانی در عراق یا برای بازپروری افرادی که اقدام به خودکشی ناموفق کرده اند یا نشانه هایی از تمایل خود به خودکشی نشان داده اند وجود ندارد.

از سویی دیگر، «علی الجنابی»، کارشناس امور اجتماعی عراق از عدم فرهنگ سازی مناسب از سوی رسانه ها در رابطه با این پدیده انتقاد کرد و گفت: عدم آگاهی فکری و رسانه ای از مقصران افزایش خودکشی در عراق است چرا که برنامه های تلویزیونی باید با دعوت از افراد متخصص و علمای دینی درباره اهمیت زندگی و همزیستی برای افکار عمومی توضیح دهند و ابعاد و خطرات خودکشی را مشخص کنند. از این رو نبود آگاهی بخشی در رسانه ها به معنای افزایش نرخ خودکشی در عراق خواهد بود.

«علی میرز الشمری»، نائب رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر عراق نیز مهم ترین دلایل خودکشی را فقر، نبود فرصت شغلی و از هم گسیختگی خانواده ها اعلام کرد و مصرف مواد مخدر، نبود نظارت دولت بر شبکه های ارتباط جمعی در رابطه با فرهنگ سازی خودکشی و رها شدن از بدبختی را بی تاثیر ندانست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا