خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

نشست قریب‌الوقوع گروه‌های مدنی و نامزدهای مستقلِ پیروز انتخابات برای تشکیل ائتلافی واحد

علیرغم برگزاری 4 دور نشست میان نامزدهای پیروز از گروه‌های مدنی و افراد مستقل اما تاکنون هیچ یک از این نشست‌ها منجر به تاسیس ائتلاف پارلمانی یا اپوزیسیون در برابر احزاب سنتی نشده است.

میدل ایست نیوز: علیرغم برگزاری 4 دور نشست میان نامزدهای پیروز از گروه‌های مدنی و افراد مستقل اما تاکنون هیچ یک از این نشست‌ها منجر به تاسیس ائتلاف پارلمانی یا اپوزیسیون در برابر بقیه احزاب سنتی نشده است؛ امری که ناظران و تحلیلگران علت آن را اختلاف بر سر مشارکت یا عدم مشارکت در دولت آتی معرفی می‌کنند.

گروه‌های مدنی و افراد مستقل در انتخابات پارلمانی اخیر موفق به کسب 40 کرسی شدند از جمله اشراقة کانون با 6 کرسی، جنبش امتداد با 9 کرسی و نامزدهای مستقل با 15 کرسی به علاوه جنبش نسل جدید به رهبری سروة عبدالواحد با 9 کرسی پارلمانی و وجود 7 نماینده که اخیرا خواهان اتحاد با جنبش مدنی برای تحقق مطالبات تظاهرات اکتبر شده‌اند.

قرار است نشست جدید گروه‌های مدنی و نمایندگان مستقل طی روزهای آینده در بغداد برگزار شود به این امید که تفاهمی روشن میان این افراد حاصل شود و یکی از دو سناریو زیر انتخاب شود؛ مشارکت در دولت آتی به عنوان یکی از عناصر تشکیل‌دهنده دولت و تلاش برای اصلاح نظام از درون و یا توسل جستن به اپوزیسیون و اتکا به تظاهرات و استضیاح برای اعمال فشار بر نظام و تحقق اصلاحات.

اعمال فشار بر گروه‌های مدنی و نامزدهای مستقل

در همین رابطه، یک فعال سیاسی برجسته در بغداد به العربی الجدید گفت: شمار نمایندگانی که بیانگر رویکردهای تظاهرات‌کنندگان است به 40 نماینده می‌رسد اما فاقد اراده در تشکیل ائتلافی واحد هستند همچنین این افراد در معرض فشارهای گروه‌های مختلف هستند و با مشوقات مالی و غیر مالی سعی در جذب این افراد به ائتلاف‌های خود هستند.

یکی از فعالان اجتماعی گفت: نشست آتی به احتمال زیاد نشست آخر نیست و تا دسترسی به توافق مورد رضایت همگان ادامه دارد.

از سوی دیگر، «باسم خشان»، نامزد پیروز و مستقل انتخابات اخیر گفت: گروه‌های مدنی و نامزدهای مستقل تاکنون بر سر پروژه‌ای جامع و روشن توافق کرده‌اند و در نشست آتی احتمال دسترسی به تفاهم اولیه وجود دارد.

تشتت و سردرگمی

در همین ارتباط، «احمد العبیدی»، تحلیلگر امور سیاسی عراق اظهار داشت: نامزدهای مستقل و رهبران گروه‌های سیاسی نماینده تظاهرات اکتبر در تشتت و سردرگمی روشنی به سر می برند و این امر به دلیل، تجربه ناکافی از یک سو و تمایل به حضور در دولت از طرفی دیگر باز می گردد.

وی گفت: شخصیت‌های نزدیک به الکاظمی و مشخصا مشاوران وی گزینه مشارکت در دولت را مورد حمایت قرار می دهند و با پیوستن به اپوزیسیون مخالف هستند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا