اقتصادی

چالش پروژه های تولید انرژی تجدید پذیر در عراق

ماهیت متناوب انرژی خورشیدی باعث ایجاد چالش های عملیاتی برای  شبکه ملی برق عراق می شود و نیاز به تعادل در سیستم و فناوری های ذخیره انرژی دارد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، «محمود عبد الهادی»، شهروند عراقی ساکن جنوب شرق بغداد، برق دولتی و همچنین اشتراک در ایستگاه های برق خصوصی را کنار گذاشت و به جای آن یک سیستم خورشیدی 15 آمپری برای تولید برق خانه اش خریداری کرد که به ارزش حدود 5 هزار و 400 دلار بر سقف منزل وی نصب شده است.

عبدالهادی در گفت و گویی با وبگاه الجزیره، استفاده خود از انرژی خورشیدی را موفقیت آمیز و مناسب دانست و به این نکته اشاره کرد که بر اساس میزان استفاده، باید باتری های انعکاسی مخصوص سیستم خورشیدی را هر چند مدت تعویض کند.

وی همچنین افزود برای نگهداری سیستم برق خورشیدی هزینه ای وجود ندارد، اما هر زمان که گرد و غبار در آنها گیر کرد، قطعات بازتابنده باید تمیز شوند تا کارایی بهتری داشته باشند.

دولت عراق با بستن قرارداد با کشورها و شرکت های بزرگ در زمینه انرژی های تجدید پذیر به دنبال حل مشکل برق بوده است و از جمله آن، امضای قراردادهایی با شرکت های عربی و خارجی برای راه اندازی پروژه های تولید برق خورشیدی در عراق بوده است.

در حال حاضر وزارت برق عراق نقش مهمی ایفا می کند.

«احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق گفت پروژه های جدید انرژی خورشیدی، سیستم برق ملی را برای جبران کمبود برق موجود یاری می کنند.

العبادی به وبگاه الجزیره گفت وزارت برق، چندین توافقنامه و پروتکل بین المللی برای موفقیت پروژه دولتی در زمینه برق منعقد کرده است، از جمله این قراردادها، قرارداد با شرکت چینی «پاور چاینا» و شرکت فرانسوی «توتال» برای فراهم کردن هزار مگاوات برای تامین برق شبکه ملی است، علاوه بر بستن قرارداد با شرکت اماراتی «مصدر» برای فراهم کردن هزار مگاوات برق برای چهار استان عراق در مرحله اولیه و سپس انتقال به استان های دیگر.

العبادی در ادامه افزود وزارتخانه اخیرا قراردادی با شرکت نروژی اسکاتک برای ساخت نیروگاه های برق خورشیدی با ظرفیت 525 مگاوات امضا کرده است.

وی این قرادادها را گام اول برای اجرای برنامه های ساخت و احداث نیروگاه های برق برای تولید انرژی پاک به شمار آورد.

العبادی درباره زمان شروع کار این پروژه های سرمایه گذاری گفت این پروژه ها بلافاصله بعد از پایان یافتن مراحل قانونی و اداری در کشور آغاز می شوند.

وی همچنین گفت وزارتخانه به دنبال تولید 7 هزار و 500 مگاوات به عنوان مرحله اول از پروژه های تولید انرژی پاک است.

در مورد برخورداری عراق از زمینه مناسب برای پروژه هایی که برای اولین بار در تاریخ این کشور و در سطح دولتی در عراق اجرا می شوند، «هری استپانیان»، آمریکایی عراقی الاصل و مشاور مستقل در امور انرژی و از اعضای مؤسسه انرژی عراق که مقر آن لندن است، معتقد است که شبکه ملی عراق در ادغام مقادیر زیادی از منابع انرژی تجدید پذیر متغیر ناتوان است.

وی همچنین گفت این امر باعث شده است که شبکه برق عراق نتواند نیاز برق داخلی کشور را با افزایش روز افزون تقاضا تامین کند.

این کارشناس انرژی در ادامه افزود ماهیت متناوب انرژی خورشیدی باعث ایجاد چالش های عملیاتی برای  شبکه ملی برق عراق می شود و نیاز به تعادل در سیستم و فناوری های ذخیره انرژی دارد که عراق قصد ندارد حداقل در آینده نزدیک آن را به شبکه اضافه کند.

«سامی الهاشمی»، کارشناس عراقی در زمینه انرژی برق و انرژی های تجدید پذیر به وبگاه الجزیره می گوید: پروژه های انرژی های تجدید پذیر در حال حاضر در عراق موفق نخواهند شد به دلیل تأثیر سلاح های کنترل نشده بر تصمیمات اقتصادی و همچنین فساد مالی و اداری که گریبانگیر بخش انرژی برق شده است و انرژی برق، پایه اصلی اقتصاد عراق برای احیای سایر بخش های آن مانند صنعت و کشاورزی و غیره به شمار می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا