اقتصادیسیاسی

ادامه بحران برق در عراق و راه حل آن

به علت وجود مشکلات مربوط به خطوط حمل و نقل فرسوده، 30 تا 40 درصد از انرژی برق این شبکه از بین می رود.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، پرونده برق در کشور عراق مشکلی است که تمام دولت های عراق از زمان نابودی تقریبا کامل این بخش حیاتی در جنگ طوفان صحرا در سال 1991 و در پی آن تحریم های بین المللی که بیش از یک دهه به طول انجامید با آن مواجه بوده اند.

این امر منجر به پس رفت بسیار این بخش حیاتی شد تا جایی که تولید برق در سال 2003 به حدود 3000 مگاوات کاهش پیدا کرد.

دولت‌های بعدی عراق از زمان سقوط رژیم «صدام حسین»، رئیس جمهور سابق عراق تلاش کرده‌اند از طریق مجموعه‌ای از پروژه‌ها برای ایجاد ایستگاه‌های تولید جدید در مناطق مختلف کشور راه‌ حلی برای این مشکل بیابند تا تولید را به حدود 17000 مگاوات برسانند، ولی این میزان برای تامین انرژی مورد نیاز شهروندان در طول روز به علت استفاده غیر قانونی بسیار از شبکه برق و تاخیر در تعمیر و نگهداری نیروگاه ها، کمبود سوخت و افزایش مصرف به دلیل افزایش جمعیت که به حدود 40 میلیون نفر رسیده است، کافی نیست.

این امر وابستگی به صاحبان نیروگاه های خصوصی تولید برق با توانایی های محدود در تولید را به امری اساسی در زندگی روزمره تبدیل کرده است.

«ماجد مهدی حنتوش»، وزیر برق عراق از هزینه کردن حدود 80 میلیارد دلار بر بخش برق از سال 2003 تاکنون خبر داد، به عنوان بودجه عملیاتی و سرمایه گذاری در همه بخش های شبکه برق که شامل ساخت و بهره برداری از نیروگاه ها است.

وی همچنین تاکید کرد که هزینه تولید برق بالا است و از جمله آن خریدن سوخت است.

حنتوش در گفت ‌وگویی تلویزیونی گفت: میزان تولید برق کنونی 16 هزار مگاوات است و 90 درصد تعمیرات نیروگاه‌های برق انجام شده است تا تولید نسبت به سال گذشته به میزان 4 هزار مگاوات افزایش بیابد و این امر به تامین کامل سوخت نیروگاه ها بستگی دارد.

وی در ادامه افزود سال گذشته حداکثر تولید برق، 17 هزار مگاوات بوده است.

مصرف برق در عراق در ماه های ژوئن، جولای و آگوست تابستان به اوج خود می رسد، زمانی که دمای هوا گاهی از 50 درجه سانتیگراد فراتر می رود.

بغداد بر این باور است که ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران و ناتوانی عراق در پرداخت بدهی های خود به ایران که حدود 5 میلیارد دلار و شامل واردات گاز در مدتی بیش از یک سال است، عواملی است که تکیه بر گاز ایران را در آینده مشکل می کند.

لغو تحریم‌ها علیه تهران ممکن است زمان زیادی به طول بینجامد که باعث شرمساری بزرگی برای دولت عراق در مدیریت پرونده‌های مهم اقتصادی که وابسته به تولید انرژی برق است، خواهد بود.

کاهش ارسال گاز ایران به عراق از اکتبر گذشته و توقف کار حدود شش نیروگاه برق باعث کاهش تولید برق به میزان 5000 تا 6000 مگاوات شده است و به کاهش تولید برق به میزان بی سابقه ای منجر شده است.

«امجد العقابی»، عضو کمیته نفت و انرژی پارلمان عراق، امکان تعیین محدوده زمانی معین برای حل مشکل برق در عراق را بعید دانست.

وی در ادامه افزود بودجه تعیین شده توسط وزارت برق که حدود 7.5 میلیارد دلار است، جوابگوی نیازها نیست.

«فرات الموسوی»، پژوهشگر بخش انرژی می گوید: نیاز کشور به گاز حدود 80 میلیون متر مکعب است و عراق روزانه 50 میلیون متر مکعب از نیاز خود را از ایران وارد می کند و 30 میلیون متر مکعب آن را خود تولید می کند.

به گفته الموسوی، به علت وجود مشکلات مربوط به خطوط حمل و نقل فرسوده، 30 تا 40 درصد از انرژی برق این شبکه از بین می رود.

وی همچنین در ادامه می افزاید نیاز کنونی کشور عراق به برق در اوج گرمای فصل تابستان، 28 هزار مگاوات است، در حالی که تولید کنونی این کشور در بیشترین میزان خود 18 هزار مگاوات است.

وی در ادامه تاکید می کند که بستن قرارداد با شرکت آلمانی زیمنس برای عراق بسیار مهم است، زیرا به صورت ریشه ای مشکل برق در عراق را حل خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا