اقتصادیخبر اول

عراق برای رویارویی با بحران برق در تابستان آماده می‌شود

عراق نسبت به سال گذشته، 4000 مگاوات افزایش تولید خواهد داشت به طوری که در تابستان امسال 25 هزار مگاوات برق تولید خواهد شد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، بحران قطع برق که بیش از سه دهه است شهروندان عراقی از آن رنج می برند، شرایط زندگی دشوار آنها را پیچیده کرده است و با قطع تقریبا کامل شبکه برق دولتی و تکیه ساکنین بر ژنراتورهای بخش خصوصی در میان تابستانی بسیار گرم که دمای هوا به حدود 50 تا 55 درجه سانتیگراد می رسد.

در چند سال گذشته، بحران برق باعث ایجاد تظاهرات مردمی برای بهبود خدمات و به ویژه برق شده است.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق برای برطرف کردن خشم و نارضایتی مردم از مقر وزارت برق بازدید کرد و ریاست جلسه گسترده شورای وزیران برای انرژی را بر عهده داشت.

دفتر رسانه ‌ای نخست ‌وزیر در بیانیه ‌ای اعلام کرد که در این جلسه که با حضور کارشناسان بالای وزارت برق برگزار شد، در حضور نخست ‌وزیر و کارمندان این وزارتخانه، اقدامات وزارتخانه و مراحل نگهداری و پیگیری به ‌طور مختصر ارائه شد و آخرین آمادگی ها برای رو به رو شدن با فصل تابستان و تلاش های انجام شده برای اطمینان از ساعات بیشتر استفاده از انرژی برق توسط شهروندان ارائه شد.

دفتر رسانه ای نخست وزیر در ادامه به این نکته اشاره کرد که الکاظمی، روند آماده سازی برای پرونده تامین گاز و برق ایران و جزئیات اجرایی تخصیص مالی اضطراری را پیگیری کرد.

در این نشست روند همکاری بین وزارتخانه ها و مراجع ذیربط که از وزارت برق حمایت می کنند و همچنین تلاش های انجام شده برای حفاظت از دکل های انتقال برق و حفاظت از اجزای شبکه سراسری مورد بررسی قرار گرفت.

الکاظمی بار دیگر دستورالعمل های قبلی خود در مورد استفاده از زمان و ضرورت آمادگی و احتیاط برای شرایط اضطراری و فراهم کردن یک جایگزین سریع در صورت از کار افتادن برخی خطوط را تکرار کرد، علاوه بر اهمیت تامین پرسنل شایسته در بخش هایی که نیاز به رسیدگی و اصلاح سریع دارند.

به نوبه خود، وزارت برق عراق به مردم عراق قول داد که انرژی برق را در تابستان پیش رو به خوبی تامین کند.

«احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق گفت که امیدواریم پس از تلاش ‌های فراوان این وزارتخانه برای اجرای برنامه ‌های خود در تولید، انتقال و توزیع انرژی، ارائه انرژی برق در تابستان امسال خوب باشد.

وی در ادامه افزود که نسبت به سال گذشته، 4000 مگاوات افزایش تولید خواهیم داشت به طوری که در تابستان امسال 25 هزار مگاوات برق تولید خواهد شد.

العبادی همچنین به این نکته اشاره کرد که تعمیر برخی از خطوط انتقال برق که از سال 2013 از کار افتاده به پایان رسیده است و از اواسط ماه مه  به بهره برداری می رسد.

در این زمان، «عادل کریم»، وزیر برق عراق برای بررسی مسائل مربوط به ارسال گاز و لزوم پایبندی طرف ایرانی به مفاد قراردادها و توافق های امضا شده بین دو طرف به تهران، پایتخت ایران سفر کرد و وزارت برق اعلام کرد که در این دیدار، عراق با طرف ایرانی به توافق هایی رسیده است.

این توافق ها به واردات منظم گاز مورد استفاده برای راه اندازی نیروگاه های برق مربوط است.

این امر در راستای گام های بغداد برای بهبود تولید انرژی پیش از فصل تابستان است.

وزارت برق همچنین در چارچوب طرح های خود برای تنوع بخشی به منابع تامین برق و افزایش انرژی ارائه شده به شهروندان با فرا رسیدن تابستان به مراحل پیشرفته ای در پروژه های اتصال برق با کشورهای همسایه دست یافته است و العبادی همچنین اعلام کرد که اتصال برق با کشور ترکیه در شرف تکمیل است.

در مدت زمانی پیش از این، کشور ایران، ارسال گاز به عراق را قطع کرد که از سال 2003 باعث نارضایتی مردم علیه دولت ‌های متوالی و شکست آنها در اصلاح سیستم برق با وجود صرف میلیاردها دلار شد.

ایران دلیل تعلیق خطوط گازرسانی خود به عراق را تاخیر در پرداخت بدهی های مالی قابل پرداخت از سوی بغداد به تهران و نیاز این کشور به انرژی بیشتر عنوان می کند.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا