خبر اولسیاسی

تلاش‌های دولت عراق برای حل بحران برق

پس از گذشت 6 ماه از تلاش‌ها و اقدامات مختلف، اکنون دولت عراق در پی ایجاد راه حلی دائمی برای پایان دادن به بحران برق در کشور است.

میدل ایست نیوز: پس از گذشت ۶ ماه از تلاش‌ها و اقدامات مختلف، اکنون دولت عراق در پی ایجاد راه حلی دائمی برای پایان دادن به بحران برق در استان‌های مختلف و همچنین افزایش ساعات مصرف انرژی با هدف رهایی از محدودیت‌های ژنراتورهای برقی است.

به گزارش “آناتولی“، کشور عراق که از سال‌ها پیش دچار کمبود برق کشی به تاسیسات مسکونی و تجاری است، اما بزرگترین تولید کننده نفت خام در سازمان اوپک پس از عربستان سعودی به شمار می رود و روزانه ۴.۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند.

تلاش‌ دولت عراق در ادامه قطعی مکرر برق در شهرها و عدم وجود شبکه های برقی مجهز برای سامانه انرژی ملی برای حل این بحران افزایش یافته است و این کشور هم اکنون در استانه فصل تابستان قرار دارد و نیاز شدیدی به برق احساس می شود.

“زیاد علی فاضل”، وزیر برق عراق هم هفته گذشته با “علی اوجی”، همتای ایرانی خود پرونده تجهیز گاز بین دو کشور را بررسی کرد.

از سال‌ها پیش عراق گاز طبیعی خود را از ایران به عنوان منبعی برای تولید برق وارد می کند ولی در سال‌های گذشته به دلیل اختلافات مالی شاهد آن هستیم که ایران انتقال گاز به عراق را به حالت تعلیق در آورد.

وزارت برق عراق هم طی بیانیه ای اعلام کرد که دو طرف پرونده تجهیز گاز را به نفع سامانه برقی عراق بررسی کرده اند و توضیح بیشتری نداد.

همچنین عراق در زمینه برق کشی وابسته به ایران است و ۱۲۰۰ مگاوات برق از ایران گرفته و گاز را به منظور استفاده در تولیدات محلی استفاده می کند‌.

“احمد موسی” سخنگوی وزارت برق عراق گفت که این کشور از ابتدای سال جاری طرح تقویت تولید برق و افزایش سیم کشی را در دستور کار خود قرار داده است‌.

وی افزود که توجه دولت ایجاد اتاق‌های عملیاتی دائم از سوی وزارت خانه و طرح برنامه های راهبردی برای اوج مصرف در فصل تابستان است.

موسی در ادامه گفت که واحدهای تولیدی برای تمام استان‌ها موجود است و همه این واحدها افتتاح شده است و اکنون آماده تولید انرژی هست و قصد داریم تولید را به ۱۴ هزار مگاوات برسانیم.

عراق روزانه ۱۹ _ ۲۱ هزار مگاوات برق تولید می کند اما نیاز فعلی این کشور در فصل تابستان از ۳۰ هزار مگاوات عبور می کند‌.

این مسئول افزود که تابستان امسال بسیار متفاوت از پارسال خواهد بود و تولید بالا و بهبود خدمات مهمترین دلیل است و برنامه ما راه اندازی تمام نیروگاه‌ها است.

اما شهروندان عراقی معتقدند که مسئله برق علی رغم تلاش‌ها بهبودی نیافته است و این بحران هر سال تابستان افزایش می یابد و تاثیر منفی بر زندگی روزمره شهروندان می‌گذارد.

از سوی دیگر “لیث جوامیر”، یک شهروند عراقی در گفت و گو با آناتولی می‌گوید که هیچ اعتمادی به وعده‌‌های دولتی نیست و به محض اینکه ژنراتورها برداشته شود شاهد قطعی برق هستیم و اگر دولت این مشکل را حل کند آنگاه جدیت خود را برای حل بحران اثبات کرده است.

وی معتقد است که تصریحات وزیر برق صرفا یک مصاحبه رسانه ‌ای است و ارزش دیگری ندارد.

از سوی دیگر “مصطفی صقر”، شهروند عراقی می‌گوید که هر سال تابستان و زمستان با مشکل قطعی برق مواجه هستیم اما وعده مسئولان عراقی و اعضای پارلمان هیچ نیازی را برطرف نمی کند.

عراق از چند دهه پیش به دلیل جنگ‌های پی در پی و عدم ثبات وضعیت امنیتی و گسترس فساد مالی دچار مشکل کمبود برق است و مردم این کشور در فصل تابستان به دلیل قطعی برق و گرمای هوا که گاهی تا ۴۸ درجه هم می رسد خشم بیشتری نسبت به دولت پیدا می کنند.

سال گذشته عراق و عربستان یادداشت تفاهمی را مبنی بر برق کشی بین دو کشور امضا کردند تا این بحران در کشور حل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا