سرخط خبرهاسیاسی

واشنگتن: از ادامه مذاکره درباره فروش F-35 به امارات استقبال می کنیم

وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که دولت «جو بایدن» در پی نهایی کردن قرارداد فروش جنگنده‌های F-35 به امارات متحده عربی است.

میدل ایست نیوز: وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرد که دولت «جو بایدن» در پی نهایی کردن قرارداد فروش جنگنده‌های F-35 به امارات متحده عربی است.

به گزارش «آناتولی»، مقامات این وزارتخانه در اظهار نظر رسمی تأکید کرده‌اند که واشنگتن همچنان در پی نهایی شدن این قرارداد است و از ادامه مذاکره در این باره استقبال می‌کند.

با وجود این، پنتاگون تأکید کرده که «شرط‌های قراردادهای فروش سلاح به طرف‌های خارجی غیر قابل مذاکره هستند».

به گفته این مقامات واشنگتن درباره انتقال فناوری‌های پیشرفته خود به کشورهایی که به قواعد نظام بین‌المللی پایبند نیستند نگرانی‌هایی دارد.

روز سه‌شنبه، منابع اماراتی اعلام کردند که دولت این کشور درخواست خود برای خرید جنگنده‌های F-35 از امریکا را به تعلیق درآورده است.

یک مقام اماراتی ضمن اعلام تعلیق مذاکرات مربوط به این قرارداد 23 میلیارد دلاری، گفت که شرط های فنی و محدودیت ها و بررسی سود و زیان چنین قراردادی باعث شده که امارات در این باره تجدید نظر کند.

در پی انتشار این خبر، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا تأکید کرد که در صورت تمایل ابوظبی، امریکا آماده فروش جنگنده های نسل پنجم F-35 به امارات است.

«جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نیز به «الجزیره» گفت که امریکا متعهد به همکاری با امارات و رفع ابهامات درباره شرط های قرارداد فروش F-35 به امارات است.

او گفت که امریکا درباره شرط های خود در قراردادهای تسلیحاتی بسیار جدی است و این شرط ها در همه قراردادها وجود دارد و چیزی نیست که فقط در مورد امارات اعمال شده باشد.

پیش از این نشریه «وال استریت جورنال» هم به نقل از منابعی خبر داده بود که امارات تهدید کرده که قراردادهای تسلیحاتی خود از جمله قرارداد خرید F-35 را متوقف خواهد کرد.

در این گزارش آمده بود که امارات از شرط های امنیتی بسیار سخنگیرانه امریکا در این قرارداد ناراضی است.

امارات در ژانویه سال جاری قراردادی برای خرید 50 جنگنده F-35 و 18 پهپاد نظامی با امریکا امضا کرده بود.

در اوایل ماه جاری نیز امارات قراردادی به ارزش 17 میلیارد یورو برای خرید 80 جنگنده رافال و 12 بالگرد نظامی با فرانسه امضا کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا