اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

پایان کنفرانس مشترک ترکیه و کشورهای آفریقایی با حضور بیش از صد مقام از آفریقا

«رجب طیب اردوغان» و حدود صد مقام آفریقایی نشست سران ترکیه و کشورهای آفریقایی بر گسترش همکاری‌ها و روابط ترکیه با این کشورها تأکید کردند.

میدل ایست نیوز: «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، و حدود صد مقام آفریقایی نشست سران ترکیه و کشورهای آفریقایی بر گسترش همکاری‌ها و روابط ترکیه با این کشورها تأکید کردند.

به گزارش فرانس پرس، اردوغان در اختتامیه این نشست که به مدت 2 روز در استانبول برگزار شد اعلام کرد که 15 میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای آفریقایی ارسال خواهد کرد.

در دو دهه گذشته، ترکیه در آفریقا سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کرده و روابط خود را در بخش‌های گوناگون اقتصادی و بازرگانی و دفاعی تحکیم کرده است.

این کنفرانس روز جمعه در استانبول با سخنرانی وزیر خارجه ترکیه آغاز به کار کرد.

«مولود چاوش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس با اشاره به مشارکت 16 رئیس جمهور و نخست وزیر و 102 وزیر ازجمله 26 وزیر خارجه از قاره آفریقا، تأکید کرد که هدف از این شراکت برقراری روابط راهبردی و بلندمدت با کشورهای این قاره است.

او گفت که رئیس جمهوری ترکیه تاکنون 50 سفر به 30 کشور آفریقایی انجام داد و خطوط هوایی ترکیه از مهم‌ترین پل‌های ارتباط میان کشور آفریقایی و دیگر قاره‌های جهان است.

وزیر خارجه ترکیه گفت که در این کنفرانس سندی 5 ساله شامل گام‌های عملی و ملموس در عرصه‌های تجاری و صنعتی و آموزشی و اطلاعاتی و زیرساختی و کشاورزی و بهداشتی تنظیم خواهد شد.

او تأکید کرد که ترکیه از روند مبارزه با تروریسم در آفریقا حمایت می‌کند و از «همکاری کشورهای آفریقایی در مبارزه با گروه تروریستی گولن» قدردانی کرد.

چاوش اوغلو گفت که ترکیه از اتهام «استعمارگری» مبراست و از ثبات سیاسی در این قاره حمایت می‌کند و با هرگونه تلاش برای برکنار کردن دولت‌های منتخب از روش‌های خشونت‌آمیز مخالف است.

اردوغان در سخنرانی اختتامیه این کنفرانس تأکید کرد که ترکیه خواستار گسترش همکاری‌ها با آفریقا در بخش‌های بهداشتی و دفاعی و انرژی و کشاورزی و فناوری است.

او همچنین خبر داد که به زودی ترکیه سفارتخانه‌های تازه‌ای در کشورهای آفریقایی افتتاح خواهد کرد که تعداد این سفارتخانه‌ها را به 49 مورد خواهد رساند و افزود که هم‌اکنون 33 دفتر وابسته تجاری ترکیه در کشورهای آفریقایی فعال هستند.

حجم مبادلات تجاری ترکیه با کشورهای آفریقایی در 20 سال گذشته از 5.4 میلیارد دلار به 25.3 میلیارد دلار در سال 2020 رسید.

اردوغان اعلام کرد که در 11 ماه اول سال 2021، حجم مبادلات تجاری ترکیه و آفریقا به 30 میلیارد دلار رسیده و گفت که امیدوار است که این عدد در آینده نزدیک به 75 میلیارد دلار برسد.

در عرصه نظامی، ترکیه یک پایگاه نظامی در سومالی دارد و تلاش‌های گسترده‌ای برای بازاریابی پهپادهای نظامی بیرقدار در آفریقا انجام داده است.

در سپتامبر گذشته، مراکش و تونس اولین محموله این پهپادها را از ترکیه تحویل گرفتند و اخیرا آنگولا برای خرید آنها ابراز تمایل کرده است.

در اواخر اوت گذشته نیز ترکیه توافق‌نامه همکاری نظامی با اتیوپی امضا کرده است.

اردوغان در حاشیه این کنفرانس با «ابی احمد»، نخست‌وزیر اتیوپی، و نیز «محمد بخاری»، رئیس جمهوری نیجریه جداگانه دیدار کرد.

قرار است دور بعدی کنفرانس ترکیه و کشورهای آفریقایی در سال 2024 برگزار شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا