سیاسی

اعلام جزئیاتی از طرح پیشنهادی «بیت شیعی» در دیدار با سران کرد

هیئتی از چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به ریاست نوری المالکی در سفر به اربیل با دبیر حزب دموکرات کردستان و سران اتحادیه میهنی دیدار کرد.

میدل ایست نیوز: هیئتی از چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه (بیت شیعی) به ریاست نوری المالکی در سفر به اربیل با دبیر حزب دموکرات کردستان و سران اتحادیه میهنی دیدار کرد.

به گزارش «الفرات نیوز» «احمد الاسدی» از سران ائتلاف فتح، تأکید کرد که در دیدار هیئت چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به ریاست «نوری المالکی»، طرح چارچوب هماهنگی برای خروج کشور از بن‌بست سیاسی و ایجاد راه‌حل‌های واقع‌بینانه و فوری برای تحقق مطالبات مردم ارائه شد.

او گفت که این طرح دو بخش دارد که بخش اول آن پیگیری اقدامات قانونی مربوط به اعتراض به نتایج انتخابات در دادگاه فدرال و احترام به رأی نهایی دستگاه قضایی است.

الاسدی تأکید کرد که بخش دوم این طرح شامل تفاهمات سیاسی درباره نحوه مدیریت کشور در گذار از بحران تردید در نتایج انتخابات و تشکیل دولت فراگیری است که اشکالات گسترده در مدیریت کشور را برطرف کند و به خدمات و اشتغال‌زایی و مبارزه با فساد بپردازد.

او گفت که سران کرد با مباحث مطرح شده از جانب چارچوب هماهنگی موافق بوده‌ و تأکید کرده‌اند که با هیچ طرف شیعی عیله طرف دیگر نیستند و برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و خروج کشور از بن‌بست تلاش می‌کنند.

دفتر «مسعود بارزانی»، دبیر کل حزب دموکرات کردستان، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وی امروز (چهارشنبه 22 دسامبر) در اربیل میزبان هیئتی از چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به ریاست «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، بوده است.

در این بیانیه آمده که طرفین نتایج انتخابات اکتبر گذشته و تحولات روند سیاسی عراق را بررسی و بر ضرورت بازنگری در نظام حکومت در عراق و استفاده از تجربه‌های گذشته و در نظر گرفتن اصل مشارکت و توافق و توازن در حکومت‌داری تأکید کردند.

چالش‌های پیش روی عراق و موضوع خدمات و تهدید داعش و مسئله محیط زیست و کمبود آب و مطالبات شهروندان از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

بر اساس این بیانیه طرفین بر ادامه تلاش‌ها جهت نزدیک کردن دیدگاه‌ها به منظور یافتن راه حل‌های مناسب برای مرحله آینده و عبور از موانع تشکیل دولت جدید تأکید کردند.

اتحادیه میهنی کردستان نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که قباد طالبانی و عماد احمد، از سران اتحادیه میهنی کردستان، امروز در اربیل میزبان هیئت چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به ریاست نوری المالکی بودند.

در بیانیه اتحادیه میهنی تأکید شده که در این دیدار تازه‌ترین تحولات سیاسی و تلاش‌ها برای تشکیل دولت را بررسی کردند و هیئت چارچوب هماهنگی دیدگاه خود درباره تحقق توازن سیاسی به منظور حفظ ثبات سیاسی در کشور را تشریح کرد.

طرفین در این دیدار بر ضرورت نزدیک کردن دیدگاه‌های سیاسی و تحقق منافع عمومی و تشکیل دولت خدماتی تأکید کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا