خبر اولسیاسی

خشم روسیه از به بن‌بست رسیدن مذاکرات میان کُردها با دولت سوریه

علیرغم تلاش‌های روسیه برای ایجاد همگرایی میان دولت سوریه و گروه‌های سیاسی کُرد به نظر می‌رسد روند گفت‌وگوها بین این دو به بن‌بست رسیده است.

میدل ایست نیوز: علی‌رغم تلاش‌های روسیه برای ایجاد همگرایی میان دولت سوریه و گروه‌های سیاسی کُرد به نظر می‌رسد روند گفت‌وگوهای این دو به بن‌بست رسیده؛ امری که در مواضع و اظهارنظرهای مقامات روس نمود پیدا کرده و و رنگ و بوی تهدید به خود گرفته است.

اعمال فشار روسیه بر کُردهای سوریه

«سرگی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه گذشته در سخنانی اعلام کرد کُردها باید رویکرد خود را مشخص کنند، آنها هنگامی که ترامپ اعلام کرد قصد دارد نیروهای امریکایی را به صورت کامل از سوریه خارج کند، فورا رو به روسیه کرده و از ما خواستند تا در گفت‌وگو با دولت سوریه کمک کنیم اما پس از آنکه پنتاگون تصریح کرد نیروهای امریکایی در سوریه باقی می‌مانند، اهتمام کُردها به گفت‌وگو با دمشق رنگ باخت.

پیش از این، «الهام احمد»، رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه گفته بود کُردها معتقدند گفت‌وگو با دمشق نتیجه جدی به دنبال نخواهد داشت و این‌ گفت‌وگوها به معنای مشروعیت‌بخشی یه دولت سوریه نیست.

در همین رابطه، «امجد عثمان»، سخنگوی مسد نیز تاکید کرد هر گونه گفت‌وگو و یا مذاکره‌ای که منجر به تغییرات دموکراتیک مطلوب نشود، ما بخشی از آن نخواهیم بود.

عثمان ضمن اعلام حمایت از مساله ملت سوریه و تحقق مطالبات آن، تاکید کرد مسئول نخست اتفاقات روی داده در سوریه، استداد و نظام مرکز‌گرا و نیز عدم پذیرش هر گونه راهکار یا گزینه‌ای جز گزینه نظامی است که شکست آن ثابت شده است.

از دو ماه پیش که ترکیه تهدید به آغاز عملیات نظامی علیه قسد در مناطق شمالی سوریه کرده است، روسیه به شدت تلاش‌های خود برای ایجاد همگرایی واقعی میان کُردها و دولت سوریه افزوده است

این افزایش تنش در شرایطی روی داده است که نوعی بی‌اعتمادی میان مسکو و رهبران کُرد در شمال و شمال شرق سوریه وجود دارد به خصوص به خاطر اینکه میان کُردها و امریکا همگرایی نظامی و سیاسی پررنگی وجود دارد و واشنگتن حامی اصلی قسد و شاخه سیاسی آن به شمار می رود.

مانور سیاسی کُردها در برابر فشارهای روسیه

«ریاض درار»، رئیس مشترک مسد، اظهارات لاوروف را تکراری خواهند و گفت: وس همواره از این بهانه «حمایت امریکا از جدایی‌طلبان» سوء استفاده می‌کند.

درار به العربی الجدید گفت: بدون موافقت امریکا هیچ کدام از این گفت‌وگوها نتیجه‌ای نخواهد داشت و ادعاهای لاوروف در حمایت امریکا از تلاش‌های جدایی‌طلبی نادرست است.

وی در ادامه بر تداوم پذیرش مذاکرات بر اساس تغییر رویکرد نظام و آغاز به رسمیت شناختن حقوق مردم سوریه و انجام تغییرات واقعی در قانون اساسی و حذف اختیارات گسترده از رئیس جمهوری تاکید کرد و افزود: باید با تغییرات واقعی به سمت دموکراسی حقیقی حرکت کرد.

رئیس مشترک مسد اظهار داشت: اینها مواردی است که نمی‌توان از آن کوتاه آمد زیرا ما بخشی از ملت سوریه و گروهی‌ از گروه‌های مخالف دولت هستیم و از زمان اعتراضات مردمی، ما برای حصول این تغییرات تلاش می کنیم.

گفت‌وگو فقط بر سر تهدیدات ترکیه

«فرید السعدون»، از شخصیت‌های آکادمیک کُرد سوریه درباره امکان بن‌بست رسیدن گفت‌وگوها میان کُردها و دمشق گفت: گفت‌وگو میان اداره خودگردان کُرد و دولت دمشق هنوز زود است و دیدارهایی که میان این دو شکل گرفت منجر به نتیجه‌ مطلوب نشد و تنها برای حل مشکلی فوری (تهدید ترکیه) بود.

السعدوان گفت: هر چقدر مخاطرات خارجی بر منطقه شرق فرات به خصوص تهدیدات ترکیه افزایش یابد و احساس شود امریکایی‌ها از منطقه عقب‌نشینی خواهند کرد، کُردها احساس خطر کرده و به دنبال راهکار می‌گردند که منحصر به روسیه و دولت سوریه است.

وی در پایان اظهار داشت: می‌توان گفت که دو طرف از مواضع پیشین خود کوتاه نمی‌آیند؛ دولت سوریه مخالف وجود ارتش به جز ارتش رسمی بر اراضی سوریه است و وجود مناطق خودگردان را به رسمیت نمی شناسد در حالی که قسد خواهان تداوم موجودیت سیاسی و نظامی خود در شرق فرات است و اینکه دمشق این موجودیت را به رسمیت بشناسد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا