خبر اولسیاسی

پیشرفت در مذاکرات مصر و ترکیه در سه پرونده لیبی، شرق مدیترانه و سران اخوان المسلمین

منابع مصری از تدارکات گسترده برای برگزاری دور سوم مذاکرات میان مقامات این کشور و ترکیه در نیمه دوم ماه جاری میلادی خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع مصری از تدارکات گسترده برای برگزاری دور سوم مذاکرات میان مقامات این کشور و ترکیه در نیمه دوم ماه جاری میلادی خبر دادند.

این منابع به پایگاه «العربی الجدید»  گفتند که در مدت اخیر مواضع دو کشور در بسیار پرونده‌های اختلافی به خصوص در آنچه به سیاست‌ها در خاورمیانه مربط می‌شود تا حد زیادی به هم نزدیک شده است.

این منابع گفته‌اند که خطوط کلی توافق ترکیه و مصر درباره ترسیم مرزهای آبی دو کشور در مدیترانه تهیه شده است.

به گفته این منابع، در پرونده لیبی هم میان دو کشور توافقاتی به دست آمده و تماس‌ها در سطح امنیتی میان دو کشور در مرحله پیش از اعلام تعویق برگزاری انتخابات لیبی به تفاهماتی انجامیده است.

این در حالی است مصر و ترکیه خود را آماده ورود به عرصه بازسازی لیبی با اجرای توافق‌نامه‌های امضاشده با شرکت‌های لیبی می‌کنند.

این منابع تأکید کرده‌اند که در مذاکرات امنیتی، دو کشور به توافقاتی درباره حضور نظامی ترکیه و شبه‌نظامیان سوریه‌ای وابسته به ترکیه در لیبی رسیده‌اند و افزوده اند که آنچه برای آنکارا مهم است عدم لغو توافق‌نامه‌های سابقش با حکومت وفاق ملی در لیبی به خصوص در موضوع ترسیم مرزهای آبی است.

بر اساس این گزارش، دو کشور همچنین درباره حکومت لیبی در مرحله انتقالی به توافقاتی رسیده‌اند.

پرونده دیگری که در مذاکرات دو کشور در حال بررسی است پرونده سران مصری اخوان المسلمین است که در ترکیه به سر می‌برند.

به گفته این منابع، ترکیه در عین مخالفت با تحویل دادن آنها به قاهره توانسته رضایت خاطر مصر درباره این چهره‌ها را تأمین کند.

این منابع گفته اند که آنچه در این باره برای قاهره مهم است عدم استفاده از خاک ترکیه برای فعالیت خصمانه علیه مصر است و ترکیه در این باره تضمین‌هایی به مصر داده است.

به گفته این منابع، برخی مسائل درباره دور تازه مذاکرات دو کشور همچنان بلاتکلیف است، از جمله اینکه آنکارا پیشنهاد برگزاری آن در سطح وزرای خارجه را داده اما قاهره هنوز در این باره تصمیم نگرفته است.

مصر و ترکیه پس از کودتای «عبدالفتاح السیسی» و سرنگونی دولت اخوان المسلمین که مورد حمایت ترکیه بود، روابط تیره ای پیدا کردند اما سال گذشته با تغییر سیاست های ترکیه در قبال کشورهای منطقه، مذاکراتی میان دو کشور برای بهبود روابط آغاز شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا