خبر اولسیاسی

چند روز مانده به تشکیل مجلس عراق، از فراکسیون اکثریت خبری نیست

هنوز هیچ آثاری از توافق نیروهای سیاسی درباره تشکیل فراکسیون اکثریت یا انتخاب رئیس مجلس و رئیس جمهوری جدید دیده نمی‌شود.

میدل ایست نیوز: یک هفته مانده به برگزاری اولین جلسه مجلس عراق، اثری از فراکسیون اکثریت در مجلس که طبق قانون باید دولت جدید را تشکیل دهد دیده نمی‌شود.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، هفته گذشته طی حکمی دستور برگزاری اولین جلسه مجلس در 9 ژانویه (یکشنبه هفته آینده) را صادر کرد. این جلسه باید با انتخاب رئیس مجلس و دو نایب رئیس و معرفی فراکسیون اکثریت همراه باشد.

با وجود این، هنوز هیچ آثاری از توافق نیروهای سیاسی درباره تشکیل فراکسیون اکثریت یا انتخاب رئیس مجلس و رئیس جمهوری جدید دیده نمی‌شود.

منابع آگاه سیاسی به «العربی الجدید» گفته‌اند که شکل‌گیری فراکسیون اکثریت مشروط به تفاهمات جریان صدر که 74 کرسی در مجلس دارد با نیروهای تشکیل‌دهنده چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه است که حدود 70 کرسی دارند.

این منابع گفته‌اند که دو جلسه سابق چارچوب هماهنگی با مقتدی صدر به نتیجه‌ای نینجامیده و تلاش‌های جدی برخی نیروهای شاخص سیاسی برای وساطت جهت نزدیک کردن دیدگاه‌ها و رسیدن به دیدگاهی یکپارچه میان نیروهای سیاسی شیعه تا پیش از جلسه آینده مجلس جریان دارد.

به گفته این منابع، این واسطه‌ها پیشنهاد برگزاری سومین نشست میان طرفین را داده‌اند اما این موضوع هنوز قطعی نشده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای سیاسی شیعه که به موجب عرف سیاسی عراق باید نخست‌وزیر را معرفی کنند می‌دانند که دو گزینه بیشتر پیش رو ندارند: یا اینکه از الان درباره فراکسیون اکثریت به توافق برسند که چنین چیزی در شرایط کنونی دشوار به نظر می‌آید، یا اینکه دست نگه دارند و ببیند که در جلسه اول مجلس چه پیش‌ می‌آید که در این صورت احتمال دارد اتفاقات غافلگیرکننده‌ای در این جلسه رخ دهد.

از سوی دیگر نشریه عراقی «المدی» خبر داد که احتمالا ظرف امروز و فردا پیوستن یکی از تشکل‌های بزرگ اهل سنت به جریان صدر از نجف اشرف اعلام خواهد شد.

«طعمه اللهیبی»، عضو پرلمان جدید عراق، گفت که جلسه مجلس به اندازه کافی به تأخیر افتاده و مردم منتظر پروژه دولت جدیدی هستند که برآمده از تفاهم تشکل‌های سیاسی باشد.

«نورالدین قبلان»، مشاور رئیس مجلس سابق عراق، تأکید می‌کند که مشخص نشدن وضعیت فراکسیون اکثریت ممکن است تشکیل اولین جلسه مجلس را با مشکل مواجه کند و می‌افزاید که این وضعیت به نفع هیچ گروه سیاسی نیست و برای همین همه باید تلاش کنند که اختلافات را پشت سر گذارند و به سمت حل مسائل بروند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا