سرخط خبرهاسیاسی

پیشنهاد غیر منتظره الحلبوسی درباره ایجاد ائتلاف یکپارچه اهل سنت

ائتلاف تقدم به ریاست محمد الحلبوسی با انتشار بیانیه‌ای غیرمنتظره رسما از ائتلاف عزم به ریاست خمیس الخنجر خواست که با یکدیگر متحد شوند.

میدل ایست نیوز: ائتلاف تقدم به ریاست محمد الحلبوسی با انتشار بیانیه‌ای غیرمنتظره رسما از ائتلاف عزم به ریاست خمیس الخنجر خواست که با یکدیگر متحد شوند.

به گزارش «الفرات نیوز» در بیانیه رسمی این ائتلاف که امروز (چهارشنبه 5 ژانویه) منتشر شده آمده که با نزدیک شدن موعد برگزاری اولین جلسه مجلس نمایندگان و با ایمان به ضرورت یکپارچه ساختن مواضع برای تحقق وحدت و حاکمیت عراق و تأمین حقوق رأی‌دهندگان، «صادقانه تمایل خود برای متحد کردن فعالیت سیاسی در استان‌هایمان (یعنی استان‌های سُنی نشین) تحت عنوانی واحد را اعلام می‌کنیم».

در این بیانیه آمده که از «خمیس الخنجر» و دیگر کسانی که در ائتلاف عزم صادقانه در کنار وی هستند دعوت می‌کنیم که به مسئولیت خود در رهبری این مرحله عمل کند و به ائتلافی یکپارچه با برادران خود در ائتلاف تقدم بپیوندد.

ائتلاف تقدم افزوده: «ایمان داریم که شخصیت خمیس الخنجر بزرگ‌تر از هر نام و عنوانی است» و مواضع «انسانی و سیاسی» وی شایسته تقدیر دانسته شده است.

این ائتلاف ابراز امیدواری کرده که دو ائتلاف بتوانند برای ثبات و بازسازی و خدمت به میهن دست به دست هم دهند.

همزمان منابع خبری از جلسه سران ائتلاف عزم به ریاست الخنجر برای بررسی پیشنهاد ائتلاف تقدم خبر دادند.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره رقابت سخت این دو ائتلاف بر سر ریاست مجلس عراق منتشر شده بود.

پیش از اجرای انتخابات عراق نیز اختلافات الحلبوسی و الخنجر تا حد رسوایی رسید و در نهایت با پادرمیانی رجب طیب اردوغان، این دو رهبر سیاسی اهل سنت عراق از شدت اختلافات خود کاستند.

بر اساس نتایج نهایی انتخابات عراق ائتلاف تقدم 37 کرسی و ائتلاف عزم 14 به دست آوردند. بعد از انتخابات، ائتلاف عزم اعلام کرد که با جذب احزاب کوچک تر و چند چهره مستقل ائتلافی از 34 کرسی تشکیل داده است.

ساعتی پیش دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق نیز از توافق خود برای ارسال هیئتی مشترک به بغداد جهت مذاکره درباره روند تشکیل دولت جدید خبر دادند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا