سرخط خبرهاسیاسی

ائتلاف دولت قانون: انتخاب نخست وزیر بعدی عراق همه را متعجب خواهد کرد

جاسم البیاتی یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد که انتخاب نخست‌وزیر آینده همه را شگفت‌زده خواهد کرد و بحران پیش‌آمده ظرف چهار ساعت یا حتی کمتر حل خواهد شد.

میدل ایست نیوز: «جاسم البیاتی» یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق این کشور با بیان اینکه طرح اسامی برای تصدی پست‌های ریاست جمهوری، نخست‌وزیری و ریاست پارلمان با هدف سوزاندن این نام‌ها از سوی مخالفان صورت می‌گیرد، اعلام کرد که انتخاب نخست‌ وزیر آینده همه را شگفت‌زده خواهد کرد و بحران پیش‌آمده ظرف چهار ساعت یا حتی کمتر حل خواهد شد.

البیاتی در گفتگو با “بغداد الیوم” خاطرنشان کرد که انتخاب رئیس جمهور و رئیس پارلمان کار آسانی نیست و نیازمند تفاهمات داخلی است و سپس باید برای جلب اعتماد مجلس به نیروهای شیعه هم مطرح شود که این امور تشکیل دولت را ماه‌ها به تاخیر می اندازد.

فردا یکشنبه قرار است اولین جلسه دور جدید پارلمان عراق برگزار شود و در طی آن رئیس جدید مجلس و ائتلاف اکثریت مشخص خواهد شد. در این میان تلاش‌های جریان‌های مختلف سیاسی عراقی برای انتخاب نامزدهای مطلوب خود برای پست‌های سه‌گانه ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست پارلمان به اوج خود رسیده است.

دو ائتلاف “تقدم” و “عزم” به اتفاق آرا «محمد الحلبوسی» را به عنوان تنها نامزد خود برای ریاست دور جدید پارلمان عراق که قرار است اولین جلسه آن فردا یکشنبه برگزار شود، انتخاب کرده‌اند.

احزاب کرد عراق هم از انتخاب مجدد «برهم صالح» برای احراز پست ریاست جمهوری حمایت می‌کنند.

اعضای “چارچوب هماهنگی” هم از همه نمایندگان «بزرگ‌ترین طیف اجتماعی» که منظور از آن شیعیان است دعوت کرده که با یکدیگر فراکسیون اکثریت را در پارلمان تشکیل دهند.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا