خبر اولسیاسی

رقابت محمد الحلبوسی و محمود المشهدانی بر ریاست مجلس عراق

روز گذشته مواضع و اظهاراتی مطرح شد که نشان‌دهنده رقابت «محمد الحلبوسی» با «محمد المشهدانی» است.

میدل ایست نیوز: چشم‌ها در عراق به نخستین جلسه مجلس عراق که قرار است فردا (یکشنبه 9 ژانویه) برگزار شود و انتخاب رئیس مجلس و نایب رئیسان مجلس دوخته شده است.

به گزارش العربی الجدید با اینکه هنوز چند و چون ائتلاف‌های سیاسی و فراکسیون اکثریت در مجلس جدید مشخص نشده، روز گذشته مواضع و اظهاراتی مطرح شد که نشان‌دهنده رقابت «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس چهارم عراق (2018-2021) و رئیس ائتلاف «تقدم» با «محمد المشهدانی»، از سران ائتلاف عزم و رئیس مجلس اسبق عراق در فاصله سال‌های 2006-2008، است.

«محمد نوری العبد ربه»، از سران ائتلاف العزم، طی اظهاراتی تأکید کرد که سران این ائتلاف محمود المشهدانی را برای ریاست مجلس نامزد کرده‌اند.

همزمان «خالد العبیدی» از دیگر سران ائتلاف العزم، نیز اعلام کرد که به نفع المشهدانی از نامزدی برای ریاست مجلس انصراف می‌دهد و ابراز امیدواری کرد که این به ترویج فرهنگ خودداری از چسبیدن به قدرت و رفتن سراغ منافع شخصی بینجامد.

این در حالی است که نمایندگان ائتلاف العزم، روز پنجشنبه به ائتلاف خود با ائتلاف بزرگ‌تر «عزم» به ریاست خمیس الخنجر پایان دادند. علت این تصمیم، پاسخ مثبت خمیس الخنجر به پیشنهاد الحلبوسی برای تشکیل ائتلافی یکپارچه بود.

«مشعان الجبوری»، رئیس حزب «الوطن» طی اظهاراتی در این باره گفت که ائتلاف‌های تقدم و عزم توافق کرده‌اند که در جلسه آینده مجلس عراق در قالب یک ائتلاف متحد حاضر شوند و افزود که این ائتلاف متحد از ریاست محمد الحلبوسی حمایت می‌کند.

او افزود که علاوه بر این دو ائتلاف، حزب دموکرات کردستان هم از ریاست الحلبوسی حمایت می‌کند و افزود که «مسعود بارزانی» در نامه‌ای مکتوب به الحلبوسی بر این موضوع تأکید کرده‌ است.

الجبوری افزود که از میان 329 نماینده مجلس، دست کم 180 نماینده به ریاست مجدد الحلبوسی بر مجلس رأی خوهند داد.

همزمان رسانه‌های عراقی خبر دادند که محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر برای بررسی آنچه فردا در جلسه مجلس خواهد گذشت امروز (شنبه 8 ژانویه) به اربیل سفر کرده‌اند.

 

همچنین بخوانید:

تأکید چارچوب هماهنگی و احزاب کرد بر ضرورت ائتلاف همه نیروهای سیاسی شیعه در عراق

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا