خبر اولسیاسی

مخالفت گروه‌های مسلح عراق با میانجیگری دولت برای توقف حملات به مواضع ائتلاف/احتمال پاسخ امریکا به حملات وجود دارد

پس از تشدید حملات به مواضع ائتلاف بین المللی در عراق، دولت اقدام به میانجیگری برای توقف حملات کرده اما با مخالفت گروه های مسلح مواجه شده است.

میدل ایست نیوز: تشدید روند حملات راکتی و پهپادی به پایگاه های نظامی محل حضور مستشاران نظامی ائتلاف بین المللی در عراق، دولت عراق را که تلاش های جدیدش برای متقاعد کردن گروه های مسلح عراق به توقف حملات خود با شکست مواجه شده، در تنگنا قرار داده است.

دولت عراق پیشتر و قبل از خروج نیروهای رزمی ائتلاف بین المللی در اواخر سال 2021، متعهد شده بود امنیت لازم پایگاه های محل حضور نیروهای خارجی را تامین کند و تاکید کرده بود که توانایی انجام این کار را دارد.

طی روزهای اخیر حملات مکرری به پایگاه عین الاسد در الانبار، پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد و کاروان های حمایت لجستیکی ائتلاف بین المللی به خصوص در استان های جنوبی، انجام شد.

یک مسئول نزدیک به دفتر الکاظمی گفت امریکا با دولت عراق درخصوص حملات اخیر گروه های مسلح رایزنی کرده و خواستار توقف حملات شده است. وی در گفت وگویی با العربی الجدید بیان کرد که دولت در حال ترتیب دادن نشستی با برخی فرماندهان گروه های مسلح عراق برای توقف حملات آنها است.

اطلاع امریکا از عاملان حملات

از سوی دیگر یک نماینده سابق پارلمان عراق به العربی الجدید گفت که یک مسئول سیاسی امریکایی به دولت امریکا از نارضایتی نسبت به تشدید حملات از سوی گروه های مسلح خبر داده و خواستار تحرکات فوری برای جلوگیری از آن شده است.

وی اشاره کرد که دولت امریکا اطلاعاتی از طرف ها و شخصیت هایی که در این حملات دست دارند، ارائه داده و دولت عراق نیز متعهد شده به این حملات پایان دهد و ارتباط با برخی فرماندهان گروه های مسلح برای متقاعد کردن آنها به توقف حملات خود را آغاز کرده است.

نماینده پیشین پارلمان عراق توضیح داد که دولت عراق مجددا تاکید کرده که هیچ نیروی رزمی خارجی در عراق حضور ندارد و حضور مستشاران نیز به درخواست دولت است و حمله به آنها، قانون شکنی و اقدامی در مخالفت با اراده دولت است.

در مقابل گروه های مسلح، میانجیگری دولت را نپذیرفته و مجددا بر گزینه نظامی و تشدید تنش ها تاکید کردند.

«کمال الحسناوی»، رهبر جماعت «حرکة الابدال»، یکی از گروه های مسلح عراق در گفت وگویی به العربی الجدید گفت که با هرگونه آتش بس یا تلاش برای توقف حملات علیه نیروهای امریکایی مخالفند.

وی با اشاره به میانجیگری دولت در این خصوص و مخالفت گروه های مسلح با آن، بیان کرد که گروه های مسلح مهلت کافی به دولت عراق برای اخراج نیروهای امریکایی از خاک عراق را دادند اما دولت در این زمینه ناکام بود و گروه های مسلح در حال نقش آفرینی برای پایان حضور نیروهای امریکایی در خاک کشور هستند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، اخیرا بر پایان ماموریت رزمی ائتلاف بین المللی در کشور و تحویل گرفتن همه اردوگاه ها از آنها تاکید و از تداوم حمله به اردوگاه های عراق انتقاد کرد اما گروه های مسلح این اظهارات را برای گمراه کردن اذهان از مساله خروج همه نیروهای خارجی از کشور بدون درنظر گرفتن عنوانی که دارند، بیان کردند.

احتمال پاسخ امریکا به حملات

از طرفی دیگر «سعد السعدی»، از سران جنبش عصائب اهل حق گفت: تنش نظامی اخیر علیه ائتلاف بین المللی با توجه به متقاعد نشدن هیئت هماهنگی نیروهای مقاومت از خروج نیروهای امریکایی از عراق صورت گرفته که در واقع خروج رسانه ای و نه حقیقی بوده است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید احتمال داد که تنش نظامی علیه مواضع امریکا در عراق ادامه خواهد داشت و بیان کرد که پاسخ امریکا به این تنش ها نیز بسیار مورد انتظار است و گروه های مقاومت نیز اقداماتی در این خصوص اتخاذ کرده اند و آماده همه احتمالات هستند.

السعدی تاکید کرد که امریکا به تصمیم پارلمان عراق برای خروج از عراق و نتایج گفت وگوی راهبردی بین عراق و امریکا پایبند نبوده و تنها عنوان نیروهای خارجی را از رزمی به مستشاری تغییر داده است.

وضعیت سخت دولت در برابر جامعه بین الملل و امریکا

«احمد الشریفی»، کارشناس امور سیاسی و امنیتی عراق تاکید کرد که دولت عراق با توجه به عدم توانایی در ممانعت از این حملات در وضعیت سختی قرار گرفته است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت تشدید حملات از سوی گروه های مسلح دولت عراق را در تنگنا و وضعیت سختی در برابر جامعه بین الملل و دولت امریکا قرار داده است به ویژه پس از آنکه متعهد شده بود از مستشاران نظامی خارجی در پایگاه های عراق حفاظت کند.

الشریفی با بیان اینکه احتمال حمله به مقر گروه های مسلح و یا حتی عملیات ترور در آینده وجود دارد، اظهار داشت که تداوم حملات به پایگاه ها و کاروان های ائتلاف بین المللی، دولت امریکا را به اقدام و پاسخ به این حملات وادار می کند.

گفتنی است گروه مسلح قاصم الجبارین، مسئولیت یکی از حملات راکتی به پایگاه عین الاسد و حمله به کاروان ائتلاف بین المللی در بابل و المثنی را برعهده گرفته بود.

این حملات با دومین سالگرد شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس در ژانویه 2020 به دست امریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد همزمان شده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا