اقتصادیخبر اولسیاسی

چگونه چین جای پای خود را در عمان تحکیم کرد؟ فایده آن برای ایران چیست؟

عمان منابع طبیعی چندانی برای متنوع کردن اقتصاد خود ندارد و در عرصه صنعتی فقط می‌تواند بر پتروشیمی تکیه کند که به ثمر رسیدن آن زمان بر است.

میدل ایست نیوز: پایگاه «اویل پرایس» در گزارشی تحلیلی درباره فعالیت‌های چین در منطقه از جای پای محکم این کشور در عمان به عنوان کشور نفتی و راهبردی در منطقه و ایجاد کوریدور گازی مشترک با ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش، دیدار اخیر سرلشکر «عبدالعزیز المنذری»، معاون عملیات و برنامه‌ریزی فرمانده ستاد نیروهای مسلح عمان، با سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نشان‌دهنده مرحله تازه‌ای از همکاری‌های عمیق و گسترده میان ایران و عمان و کشیدن شدن عمان به محور ایران و چین در منطقه است.

یک مقام ایرانی در وزارت نفت عراق به «اویل پرایس» گفت که ایران و عمان در سال‌های اخیر مانورهای نظامی مشترک متعددی برگزار کرده و در عرصه تأمین امنیت تنگه هرمز و جلوگیری از قاچاق در آب‌های منطقه همکاری‌های مؤثری داشته‌اند.

این در حالی است که عمان منابع طبیعی چندانی برای متنوع کردن اقتصاد خود ندارد و در عرصه صنعتی فقط می‌تواند بر پتروشیمی تکیه کند که به ثمر رسیدن آن زمان بر است و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای لازم دارد.

عمان با 5 میلیارد بشکه ذخایر نفتی در رتبه 22 جهان است. ذخایر گازی این کشور از این هم کم‌تر است. سیاست‌های عربستان در تعیین قیمت نفت در سال 2020 ضربه شدیدی بر بودجه عمان زد و کسری بودجه 18 درصدی را برای آن به ارمغان آورد.

برای مدیریت این کسری بودجه، عمان ناچار به کاهش حقوق کارکنان و صرفه‌جویی اقتصادی و سرمایه‌گذاری محتاطانه در پروژه‌های توسعه‌ای پس از بررسی همه جوانب مسئله شد.

از سوی دیگر با خروج امارات از شراکت خود با عمان در پالایشگاه دقم و با برآوردهای منفی نهادهای مالی درباره وضعیت اقتصاد عمان، سرمایه‌گذاری خارجی در عمان رو به کاهش نهاد و کم‌تر شرکتی در جهان به خرید برگه‌های قرضه دولتی عمان حتی در بخش نفت تمایل نشان داد.

اینجا بود که چین فرصت مناسب برای یافتن جای پا در عمان پیدا کرد. به خصوص که عمان نقطه‌ای مهم در پروژه عظیم «جاده ـ کمربند» چین است. این‌گونه بود که چین جای شرکت اماراتی در پالایشگاه دقم را گرفت با این شرط که در پروژه‌های زیرساختی عظیم عمان هم مشارکت داشته باشد.

چین که خریدار 90 درصد صادرات نفت عمان و اکثر تولیدات پتروشیمی این کشور است در سال 2016، اندکی پس از توافق هسته‌ای با ایران، 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه دقم را متعهد شد. چین همچنین قراردادهای ایجاد مسیرهای صادرات و ساخت یک مرکز صنعتی با مساحت 1.1 کیلومتر مربع در دقم را به دست گرفت و توانست یکی از مهم‌ترین مراکز ژئوپلتیک عمان را این‌گونه از آن خود کند. پالایشگاه دقم مشرف بر دریای عرب و خلیج عمان است و امتیاز آن فاصله‌اش از تنگه هرمز است و می‌تواند مستقیم به بازارهای آسیا وصل شود.

چین از این راه می‌تواند مسیر خرید گاز و نفت از ایران و عمان را برای خود کوتاه کند. این با برنامه ایران برای تبدیل شدن به یک قطب صادرات گاز در سطح جهان هم سازگار است.

از سوی دیگر عمان به ایران فرصت استفاده از 25 درصد تولید گاز در میدان گازی قلهات را داده است. قرار است یک خط لوله گازی از تپه مبارک در استان هرمزگان ایران به بندر صحار از طریق دریا کشیده شود و این مسیر را برای صادرات گاز ایران و حتی پاکستان به چین از طریق عمان هموار می‌کند. به لحاظ امنیتی کل این پروژه زیر نظر چین است و امریکا هیچ دسترسی‌ای به آن ندارد.

 

همچنین بخوانید:

عمان با بندر صحار در پی رقابت با بنادر دبی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا