خبر اولسیاسی

مذاکرات روسیه با «قسد» برای واداشتن کردها به توافق با دمشق

مقاماتی از روسیه با سران نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و شورای دموکراتیک سوریه (مسد) در منطقه عین عیسی در شمال استان رقه دیدار کردند.

ميدل ايست نيوز: به منظور ازسرگیری مذاکرات کردها با حکومت سوریه، روز گذشته مقاماتی از روسیه با سران نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و شورای دموکراتیک سوریه (مسد) در منطقه عین عیسی در شمال استان رقه دیدار کردند.

به گزارش «العربی الجدید» منطقه عین عیسی از مناطقی است که نیروهای دموکراتیک سوریه به صورت مشترک با حکومت سوریه بر آن تسلط دارند و نزدیک به منطقه حضور شبه نظامیان «ارتش ملی سوریه» است که با ترکیه متحد هستند.

«امجد الساری»، سخنگوی شبکه «عین الفرات» خبر داد که یک هیئت نظامی روسیه‌ای روز گذشته (سه‌شنبه 12 ژانویه) با شماری از سران نیروهای دموکراتیک سوریه و شورای دموکراتیک سوریه در مدرسه‌ای در عین عیسی جلسه داشتند.

او گفت که این جلسه حدود 4 ساعت به طول انجامید و موضوع اصلی آن آغاز تماس‌ها و مذاکرات برای رسیدن به تفاهم‌های واقعی میان کردها و حکومت سوریه به خصوص درباره ثروت‌های طبیعی و کشاورزی و برق و آموزش بود.

وی افزود که طرف‌های کرد در این مذاکرات بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن حکومت نامتمرکز و مشروعیت حضور نظامی نیروهای قسد در منطقه تأکید کردند.

روسیه در این تلاش‌های خود می‌کوشد که نیروهای قسد و مسد را وادار به آغاز مذاکرات گسترده با دمشق و عقب‌نشینی از سقف مطالباتشان به نفع حکومت سوریه کند و در این راستا از تهدیدهای ترکیه درباره انجام عملیات نظامی در مناطق تحت کنترل کردها به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند.

«مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، هفته گذشته در گفت‌وگو با «انستیتو واشنگتن در مطالعات خاور نزدیک» گفت که روابط این نیروها با حکومت سوریه قطع نشده و این نیروها خواستار حل اختلافاتشان با دمشق هستند.

او گفت: «برداشت ما این است که دمشق هنوز آمادگی لازم برای حل اختلافات را ندارد».

وی شرط‌ کردها برای توافق با دمشق را به رسمیت شناختن موجودیت نیروهای دموکراتیک سوریه در قانون اساسی ترکیه دانست و گفت که سرسختی دمشق در رسیدن به توافق «نتیجه ایدئولوژی و سیاست بعثی عربی حاکم بر سوریه است که نمی‌تواند غیر خود را به رسمیت بشناسد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا