خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

اهداف رزمایش نظامی مشترک مصر و عربستان چیست؟

مصر و عربستان روابط نظامی متنوعی دارند که شامل رزمایش های مشترک با هدف انتقال تجربه و تقویت همکاری نظامی همانند رزمایش دریایی مشترک مرجان و رزمایش هوایی مشترک فیصل می شود.

میدل ایست نیوز: رزمایش نظامی مشترک نیروهای مسلح عربستان و مصر، دلیلی بر استحکام روابط دوجانبه و عمق همکاری نظامی و امنیتی دو کشور است.

اخیرا یکی از مهم ترین رزمایش های نظامی مشترک ارتش مصر و عربستان با مشارکت نیروهای زمینی دو کشور در خاک عربستان تحت عنوان «تبوک 5» آغاز شده است.

این رزمایش پنجشنبه هفته گذشته 6 ژانویه 2022 آغاز شده و چند روزی ادامه داشت و با رزمایش دریایی مصر و امریکا در دریای سرخ همزمان شده بود.

ارتش مصر و عربستان از قوی ترین ارتش های منطقه به شمار می روند و تجارب رزمی متعددی دارند. به نظر ناظران، رزمایش های مشترک بین ارتش های دو کشور، سطح توان و کارایی رزمی آنها را بالا می برد.

تبوک 5

رزمایش تبوک 5 یکی از بزرگترین رزمایش های مشترک بین دو کشور از لحاظ حجم مشارکت نیروهای نظامی و تنوع فعالیت های رزمایشی محسوب می شود.

سخنگوی نظامی مصر گفت که این رزمایش تاکیدی بر عمق روابط و همکاری نظامی و افزایش سطح شراکت مثمر ثمر بین نیروهای مسلح مصر و عربستان با هدف هماهنگی تلاش ها در جهت مقابله با چالش های مشترک منطقه است.

وی اشاره کرد که این رزمایش یکی از بزرگترین رزمایش های مشترک بین دو کشور است که نیروهای پیاده نظام و تجهیزات زرهی از جمله تانک های رزمی از هر دو کشور و نیروهای ویژه صاعقه و چترباز علاوه بر سایر نیروهای تخصصی مختلف در آن حضور دارند.

رزمایش نظامی مصر و عربستان

گفتنی است رزمایش تبوک 4 در اکتبر 2018 و در منطقه نظامی جنوب مصر و با مشارکت ناظرانی از کشورهای عضو شورای همکاری برگزار شده بود.

«هانی الجمل»، مدیر مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک «الکنانة» در رابطه با رزمایش مشترک بین دو کشور گفت: رزمایش تبوک 5 یکی از مهم ترین رزمایش های نظامی عربستان و مصر به شمار می رود و پنجمین مرحله از همکاری نظامی بین دو ارتش قدرتمند در سطح کشورهای عربی است.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» با اشاره به اینکه دو کشور روابط استراتژیک و نظامی عمیقی دارند، گفت اهمیت این رزمایش نظامی مشترک به خطرات متوجه کشورهای عربی به ویژه در منطقه جنوب دریای سرخ و باب المندب باز می گردد و امنیت خط دریایی در دریای سرخ تا کانال سوئز را تامین می کند.

همکاری نظامی

رزمایش نظامی تبوک 5 پس از گذشت کمتر از یک سال از مشارکت نیروهای مصر در رزمایش «طویق 2» که در ژوئن 2021 و به مدت چند روز در پایگاه هوایی امیر سلطان در عربستان برگزار شده بود، انجام می شود.

در رزمایش طویق 2، نیروهای هوایی و چترباز مصر، عربستان، امارات، اردن و عمان شرکت کرده بودند و بحرین و کویت نیز به عنوان ناظر حضور داشتند.

رزمایش مذکور برای انتقال و تبادل تجربه و تقویت روابط همکاری نظامی و گسترش همکاری عربی مشترک در سایه چالش های منطقه خاورمیانه انجام شده بود.

مصر و عربستان روابط نظامی متنوعی دارند که شامل رزمایش های مشترک با هدف انتقال تجربه و تقویت همکاری نظامی همانند رزمایش دریایی مشترک مرجان و رزمایش هوایی مشترک فیصل می شود.

دو کشور در ژوئیه 2015 و هنگامی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به مصر رفت و با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر دیدار کرد، توافقنامه جدیدی مبنی به پایبند بودن دو کشور به توسعه همکاری نظامی و اقدام برای تشکیل نیروی عربی مشترک امضا کردند.

مدیر مرکز الکنانه درباره همکاری و رزمایش های نظامی مشترک بین مصر و عربستان تاکید کرد که برگزاری این رزمایش ها تاکیدی بر آن است که عربستان می تواند به اهداف خود در منطقه دست یابد و هر خطری را از خود دور کند.

وی همکاری نظامی بین مصر و عربستان را از بزرگترین توان های نظامی در سطح کشورهای عربی دانست و اشاره کرد که این همکاری به صورت پیوسته و با توجه به اتفاق نظر طرفین در امور نظامی همانند تامین امنیت منطقه و دریای سرخ و دریانوردی بین المللی ادامه می یابد.

همچنین بخوانید

رزمایش نظامی مشترک نیروهای امنیتی شورای همکاری در عربستان

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا