خبر اولسیاسی

جزئیاتی از جلسه صدر و العامری: صدر حاضر به ائتلاف با نوری المالکی نیست/ العامری به اربیل می رود

برخی منابع سیاسی با اعلام جزئیات جلسه شب گذشته هادی العامری و مقتدی صدر، از پافشاری صدر بر عدم ائتلاف با «نوری المالکی» خبر دادند.

میدل ایست نیوز: برخی منابع سیاسی با اعلام جزئیات جلسه شب گذشته هادی العامری و مقتدی صدر، از پافشاری صدر بر عدم ائتلاف با «نوری المالکی» خبر دادند.

به گزارش رسانه‌های عراقی از جمله «ایرث نیوز» العامری در دیدار شب گذشته خود با مقتدی صدر سه موضوع را برای رسیدن به توافق سیاسی میان ائتلاف فتح و جریان صدر در میان گذاشته است.

این منابع گفته‌اند که العامری تأکید کرده که تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست‌وزیر را حق جریان صدر می‌داند اما در عوض به چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه نیز حق «وتو» کردن افراد را می‌دهد.

به گفته این منابع العامری از صدر خواسته که کاری با الحشد الشعبی نداشته باشد و چارچوب هماهنگی از حق وتوی هرگونه تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح در مسائل راهبردی امنیتی را داشته باشد.

این منابع همچنین تأکید کرده‌اند که با پافشاری صدر بر تشکیل دولت اکثریت و عدم ائتلاف با ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی و عصائب اهل الحق به ریاست قیس الخزعلی احتمال رفتن نیروهای چارچوب هماهنگی به اپوزیسیون جدی شده و العامری نیز در این جلسه با کنار گذاشته شدن المالکی در روند تشکیل دولت موافقت کرده هرچند خواستار خودداری از برخورد با المالکی پس از تشکیل دولت جدید شده است.

از سوی دیگر، برخی از دیگر منابع تأکید کرده‌اند که صدر در این جلسه به العامری گفته که آماده ائتلاف با همه نیروهای چارچوب هماهنگی به غیر از نوری المالکی است و تلاش العامری برای کاهش اختلافات میان صدر و المالکی نیز بی نتیجه بوده است.

این منابع افزوده‌اند که صدر تشکیل دولت توافقی را خودکشی سیاسی دانسته و تأکید کرده که خواست مردم تشکیل دولت اکثریت ملی است.

از سوی دیگر، چند پایگاه خبری عراقی به نقل از منابع آگاه خبر دادند که العامری که شب گذشته در نجف اشرف با مقتدی صدر دیدار کرد، امروز راهی اربیل خواهد شد.

این منابع گفتند که العامری پس از دیدار با صدر به بغداد برمی‌گردد و قرار است امروز نشست سران ائتلاف فتح برگزار شود و پس از آن وی به اربیل خواهد رفت.

به گفته این منابع موضوع اصلی مذاکرات العامری در اربیل موضوع تشکیل دولت جدید و تحولات سیاسی جاری و بازتاب‌های اولین جلسه مجلس خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا