خبر اولسیاسی

دادگاه فدرال عراق صدور حکم درباره جلسه اول مجلس عراق را به 25 ژانویه موکول کرد

دادگاه  فدرال عراق بررسی و صدور حکم درباره جلسه اول مجلس عراق را تا 25 ژانویه به تعویق انداخت.

میدل ایست نیوز: دادگاه  فدرال عراق بررسی و صدور حکم درباره جلسه اول مجلس عراق را تا 25 ژانویه به تعویق انداخت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) در جلسه دادگاه فدرال با حضور «باسم خشان»، نماینده مجلس که شکوائیه‌ای درباره غیر قانونی بودن جلسه اول مجلس ارائه کرد، در بغداد برگزار شد.

دادگاه پس از استماع اظهارات شاکی و وکلای دفاع صدور حکم نهایی را به 25 ژانویه موکول کرد.

خشان در این دادگاه جلسه اول پارلمان را فاقد مبنای حقوقی دانست چون بدون حضور رئیس سنی ادامه یافته است.

خشان در اظهارات خود تأکید کرد که ادامه جلسه بعد از مشاجره و خروج رئیس سِنی مجلس از صحن علنی و اعلام تعلیق جلسه، فاقد وجه حقوقی است.

او آنچه در این جلسه گذشته را صرفا زورآزمایی سیاسی خواند و تأکید کرد که «محمود المشهدانی»، رئیس سِنی پارلمان، توسط «افراد کفن‌پوش» هُل داده شد.

وی تأکید کرد که برگزاری این جلسه بعد از خروج رئیس سِنی مجلس با روح قانون اساسی بیگانه است.

خشان خواستار باطل اعلام شدن این جلسه و غیر قانونی شمردن مصوبات آن و برگزاری مجدد آن شد.

از سوی دیگر، وکیل محمود المشهدانی، رئیس سِنی مجلس عراق، تأکید کرد که وی بعد از اینکه مورد حمله فیزیکی یکی از حضار قرار گرفت از مجلس بیرون برده شد.

او گفت که اسناد و مدارک پزشکی موضوع حمله فیزیکی به رئیس المشهدانی را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که وی از جانب سر مورد حمله قرار گرفته است.

وی افزود که موکل وی درخواستی از «احمد الاسدی»، نماینده مجلس، درباره معرفی چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به عنوان فراکسیون اکثریت دریافت کرده بود که می‌خواست آن را به کمیته مربوطه ارجاع دهد و معلوم نشد که سرانجام آن به کجا رسید.

وکیل المشهدانی تأکید کرد که وی بعد از دریافت این درخواست مورد حمله فیزیکی قرار گرفته است.

وی همچنین تأکید کرد که المشهدانی به علت عدم حضور در مجلس نامزد ریاست مجلس هم نبود تا بخواهد میان وی و محمد الحلبوسی بر سر ریاست مجلس رأی گیری شود.

وکیل محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق که در جلسه مورد مناقشه به ریاست انتخاب شد، نیز تأکید کرد که علت تعلیق جلسه درخواستی از جانب خشان به علت شبهه حقوقی در جلسه بوده است.

او گفت که برخی نمایندگان خواستار ادامه جلسه بودند و با تعلیق آن توسط رئیس سنی مخالفت کردند و پس از آن وضعیت به تنش کشیده شد و نیروهای امنیتی رئیس سنی مجلس را به بیمارستان منتقل کردند.

وکیل الحلبوسی تأکید کرد که به موجب قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس، ریاست جلسه باید به رئیس سِنی علی البدل منتقل می‌شد و این اتفاق هم افتاد و جلسه با حضور اکثریت به حد نصاب رسید.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا