خبر اولسیاسی

قیس الخزعلی در گفت وگو با «بی بی سی فارسی»: در ارگان‌های جمهوری اسلامی درباره حمایت از مقاومت تغییراتی در جریان است

دبیر کل عصائب اهل الحق در گفت‌وگو با «بی بی سی فارسی» به نتایج انتخابات عراق و اختلافات با مقتدی صدر و روابط با ایران پرداخت.

نکات برگزیده مطلب
  • بلافاصله بعد از شهادت سردار سلیمانی فرصت طلایی برای انتقام داشتیم اما متأسفانه تأخیر رخ داد و محاسبات به درستی انجام نشد.
  • روش اداره ارگان‌هایی که با پرونده عراق سروکار دارند بعد از شهادت سردار سلیمانی به طرز چشمگیری تغییر کرد.
  • آقای قاآنی با نخست‌وزیر و شخصیت‌های دیگر از احزاب مختلف دیدار کرده و این پیام را داده که ایران برای عراق تصمیم نمی‌گیرد.
  • منافع ایران هرچه باشد، تصمیم مقاومت در عراق است به خصوص که پیچیدگی‌هایی در وضعیت ایران وجود دارد.
  • تصمیم آیت الله خامنه‌ای برای محور مقاومت تغییر نکرده هرچند داخل ارگان‌های جمهوری اسلامی در این باره تغییراتی در جریان است اما این تغییرات بر ما اثری ندارد.
  • حتی اگر «جانشین قاسم سلیمانی کمک به مقاومت را قطع کند این تأثیری بر امکانات گروه‌های مقاومت نخواهد داشت».
  • صریحا می‌گویم حتی اگر گفت‌وگوهای وین به نتیجه برسد عملیات مقاومت عراق متوقف نخواهد شد.
  • تنها طرفی می‌گوید نیروهای رزمی آمریکایی عراق را ترک کرده‌اند و فقط نیروهای مستشاری مانده‌اند طرف عراقی است.
  • چارچوب هماهنگی کاملا متحد است و به اعتراف همه اعضا بهترین تجربه از سال ۲۰۰۳ بوده که بخش بزرگی از نیروهای شیعه را مسنجم کرده است.
  • تبریک گفتن یا نگفتن رئیس پارلمان ایران تأثیری بر مواضع ما درباره جلسه اول مجلس ندارد و این اثبات استقلال ماست.
  • وجود مرجعیت عالی شیعه که حکم سوپاپ اطمینان را دارد مانع از نزاع شیعی ـ شیعی خواهد شد.
  • نیروهای چارچوب هماهنگی در حال بررسی گزینه‌های تحریم روند سیاسی یا رفتن به اپوزیسیون هستند.

میدل ایست نیوز: «قیس الخزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق در گفت‌وگو با «بی بی سی فارسی» به نتایج انتخابات عراق و اختلافات با مقتدی صدر و روابط با ایران پرداخت.

قیس الخزعلی تأکید کرد که جلسه اول مجلس موفقیت‌آمیز نبود و روند سیاسی کشور به این ترتیب نمی‌تواند پیش برود و افزود که وجود رئیس سِنی علی البدل در قانون نیامده و این برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده بوده و برای اولین بار بود که نام سه نفر ازجانب کمیساریا به عنوان رئیس و رؤسای علی البدل مطرح می‌شد.

الخزعلی در پاسخ به سؤالی درباره حضور کفن‌پوش نمایندگان جریان صدر و نوشته شدن «جیش المهدی» بر کفن‌هایشان تأکید کرد که امیدوار بود که این اتفاقات رخ ندهد چون «پیام کفن و لباس نظامی اطمینان‌بخش نیست و این چیزی نبود که مردم انتظارش را داشتند».

او گفت که وضعیتی که پیش آمده وضعیت خطرناکی است چون در آن کردها و اهل سنت با یکی از طرف‌های شیعه به توافق رسیده‌اند برخلاف دوره‌های قبل که به شیعیان فرصت داده می‌شد که به توافق برسند و این باعث شکاف عمیق میان شیعه‌ها شده و  چه بسا موجب شکاف در اهل سنت و کردها هم بشود.

وی افزود که در فضای سیاسی عراق مشخص بود که مقتدی صدر در نظر دارد که با بخشی از نیروهای شیعه به توافق برسد «به طور خاص با همه نیروهای شیعه به جز ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی اما بیرون گذاشتن المالکی از توافق به این معناست که دولت آینده برخلاف ادعای صدر دولت اکثریت ملی نخواهد بود».

الخزعلی گفت که تا آخرین دقایق احتمال رسیدن به توافق با مقتدی صدر وجود دارد و تلاش می‌شود که وحدت شیعه بر هر امر دیگری اولویت داشته باشد.

او گفت که در صورت عدم توافق و تشکیل دولت توسط صدر، نیروهای چارچوب هماهنگی در حال بررسی گزینه‌های تحریم روند سیاسی یا رفتن به اپوزیسیون هستند و افزود که در حال حاضر اکثر نیروها ترجیحشان تحریم روند سیاسی است هرچند این تصمیم نهایی نیست.

قیس الخزعلی درباره نزاع شیعی شیعی تأکید کرد که وجود مرجعیت عالی شیعه که حکم سوپاپ اطمینان را دارد مانع از چنین نزاعی خواهد شد هرچند وضعیت بدون تنش و اصطکاک هم نخواهد بود و به علت همین تنش‌ها بعید است که دولت آینده موفق شود.

او گفت که اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد برنامه‌های خارجی برای کشاندن عراق به سمت جنگ شیعه با شیعه با بهره بردن از وضعیت بعد از انتخابات وجود دارد و برخی رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند و افزود که شخصا به بغداد رفته تا مانع از تبدیل یک مسئله کوچک به یک درگیری بزرگ شود.

الخزعلی درباره تمدید نخست‌وزیری مجدد الکاظمی گفت که معتقد است دولت الکاظمی موفق نبوده و در بسیاری عرصه‌ها به خصوص اقتصادی شکست خورده اما اگر مقتدی صدر تعیین‌کننده نخست‌وزیر باشد و الکاظمی را انتخاب کند مسئولیت موفقیت یا عدم موفقیت وی را هم باید به عهده بگیرد.

او گفت که اگر قرار بود رؤسای سه‌گانه تغییری نکنند پس انتخابات برای چه برگزار شد.

قیس الخزعلی درباره اینکه طرف‌های خارجی از جمله سازمان ملل و امریکا و ترکیه و به‌خصوص ایران انتخابات و انتخاب رئیس پارلمان را تبریک گفتند، گفت: «این به منافع کشورها مربوط می‌شود و ما همیشه گفته‌ایم که منافع داخلی را مد نظر قرار می‌دهیم، نشانه‌اش هم آنکه تبریک رئیس مجلس ایران به رئیس پارلمان عراق تأثیری بر مواضع ما نداشته است و همچنان نتایج انتخابات را رد می‌کند و تبریک گفتن یا نگفتن رئیس پارلمان ایران تأثیری بر مواضع ما ندارد و این اثبات استقلال ماست».

وی تأکید کرد که چارچوب هماهنگی کاملا متحد است و به اعتراف همه اعضا بهترین تجربه از سال ۲۰۰۳ بوده که بخش بزرگی از نیروهای شیعه را مسنجم کرده و این تلاش که برخی از نیروهای چارچوب هماهنگی به دولت بپیوندند همگی شکست خورده است و احتمال شکاف در چارچوب هماهنگی صفر است.

او درباره مطالبات صدر پیرامون انحلال گروه‌های مقاومت و تحویل سلاح‌های آنها گفت که میان نیروهای مقاومت و مقتدی صدر درباره اینکه نیروهای امریکایی اشغالگرند و هنوز در عراق حضور دارند هیچ اختلافی وجود ندارد  و اختلاف بر سر این است که آیا «نیروهای مقاومت» الان امریکایی‌ها را مجبور به خروج کند یا اینکه الان سلاحش را تحویل دهد و صدر تضمین کند که همه امکانات دولت را برای اخراج نیروهای اشغالگر بسیج کند.

وی افزود که این موضوع در دیدار سران چارچوب هماهنگی با صدر در منزل هادی العامری مطرح شد اما همچنان درباره‌اش اختلاف نظر است.

قیس الخزعلی در پاسخ به اعلام خروج نیروهای رزمی امریکایی از عراق گفت تنها طرفی می‌گوید نیروهای رزمی آمریکایی عراق را ترک کرده‌اند و فقط نیروهای مستشاری مانده‌اند طرف عراقی است و طرف امریکایی واژه خروج را به کار نبرده است و بارها گفته‌اند که حدود 2500 نیروی امریکایی در عراق حضور دارند و پهپادها و جت‌هایشان هم در آسمان عراق پرواز می‌کنند و همین الان در هر ساعت 3 پهپاد امریکایی در آسمان بغداد حضور دارد بدون آنکه داعشی در بغداد باشد.

او گفت که تا وقتی که نیروهای اشغالگر باشند مقاومت هم هست اما اینکه با آنها تنش داشته باشیم یا سطح تنش را پایین بیاوریم این یک تاکتیک است که بر اساس منافع گروه‌های مقاومت اتخاذ می‌شود.

وی افزود که ضرب‌الاجل مشخصی برای خروج نیروهای امریکایی وجود ندارد.

قیس الخزعلی درباره گزارش‌ها پیرامون درخواست سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، از «گروه‌های مقاومت» برای کاهش تنش پس از ترور نخست‌وزیر عراق گفت: «تکرار می‌کنم که تصمیم ما مستقل از تصمیم ایران است، ایرانی‌ها همپیمان با هستند و بابت کمک‌هایشان از آنها متشکریم و به علت روابط خوبمان ایرانی‌ها حق دارند که نظر بدهند و توصیه کنند اما تصمیم آخر با ماست حتی درباره مقاومت، بعضی می‌گویند که به علت مذاکرات وین ایران اجازه حمله به امریکایی‌ها را نمی‌دهد، اما باید به صراحت بگویم که تصمیم ما درباره مقاومت تصمیم عراقی است و ایرانی‌ها تأثیری بر آن ندارد و صریحا می‌گویم حتی اگر گفت‌وگوهای وین به نتیجه برسد عملیات مقاومت عراق متوقف نخواهد شد».

او ادامه داد که برای اولین بار اعلام می‌کند که تعداد زیادی از نیروهای مقاومت به مرحله‌ای رسیده‌اند که می توانند اسلحه تولید کنند به خصوص پهپاد و این تجربه در یمن موفقیت‌آمیز بود و در عراق هم موفق شد برای همین حتی اگر «جانشین قاسم سلیمانی کمک به مقاومت را قطع کند این تأثیری بر امکانات گروه‌های مقاومت نخواهد داشت».

الخزعلی درباره اینکه اگر امریکا به علت حملات در عراق به ایران حمله کند چه اتفاقی رخ می‌دهد گفت که ایران می‌تواند از خودش دفاع کند، و  در پاسخ به این سؤال که شما چه می‌کنید گفت که ما هم از خودمان دفاع می‌کنیم.

وی تکرار کرد که منافع ایران هرچه باشد، تصمیم مقاومت در عراق است به خصوص که پیچیدگی‌هایی در وضعیت ایران وجود دارد و منافع مشخصی مطرح است که گاهی یکی بر دیگری برتری داده می‌شود «اما به یقین می‌توانم بگویم که تصمیم آیت الله خامنه‌ای برای محور مقاومت تغییر نکرده هرچند داخل ارگان‌های جمهوری اسلامی در این باره تغییراتی در جریان است اما این تغییرات بر ما اثری ندارد».

قیس الخزعلی در پاسخ به این پرسش که آیا عصائب پشت حملات به امریکایی‌ها در عراق است گفت: «من در موضع سیاسی صحبت می‌کنم و مسائل امنیتی و اطلاعاتی و عملیاتی با دیگران است و صراحتا گفته‌ام که حمایت از مقاومت را حق طبیعی می‌دانم».

او در پاسخ به این سؤال که آیا روابط با ایران را عامل شکست خود در انتخابات نمی‌داند، گفت که نتایج انتخابات دلیل عمیق‌تری دارد و آن موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل است که می‌خواهند آن را به عراق بکشانند و وجود نیروهای مقاومت خلاف این برنامه است «موضوع اسرائیل است، با برنامه‌ریزی بریتانیایی و سرمایه‌گذاری اماراتی ــ البته عذرخواهی می‌کنم که دفتر شما هم در لندن است».

او در پاسخ این پرسش که آیا بعد از ترور سردار سلیمانی تغییری در روابط با تهران پیش آمده گفت که هیچ‌گونه تغییری در روابط میان ایران و نیروهای شیعی پیش نیامد اما روش اداره ارگان‌هایی که با پرونده عراق سروکار دارند بعد از شهادت سردار سلیمانی به طرز چشمگیری تغییر کرد، شاید هم این تغییر درست و متناسب با وضعیت جدید است، «این موضوع محرمانه نیست که آقای قاآنی با نخست‌وزیر و شخصیت‌های دیگر از احزاب مختلف دیدار کرده و این پیام را داده که ایران برای عراق تصمیم نمی‌گیرد، و فقط اگر از آن کمکی بخواهند وارد عمل می‌شود اما موضع خاصی درباره عراق ندارد».

قیس الخزعلی درباره «انتقام سخت» بابت شهادت سردار سلیمانی گفت که به نظرش چنین انتقامی رخ نداده و «بلافاصله بعد از شهادت فرماندهان فرصت طلایی داشتیم اما متأسفانه تأخیر رخ داد، می‌توانم بگویم محاسبات به درستی انجام نشد، از بعضی نیروهای مقاومت خواسته شد که منتظر بمانند اول ایران پاسخ بدهد، این پاسخ یک هفته دیر کرد، بعد حمله به عین الاسد اتفاق افتاد و دیگر اشتیاق و فشار برای پاسخ کم شد، انتقام بزرگ با یک جواب حاصل نمی‌شود اما نیروهای امریکایی هم از آن موقع یک لحظه آرامش نداشته‌اند، و در نهایت باید گفت که انتقام ما با خروج نیروهای امریکایی تحقق پیدا می‌کند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا