خبر اولسیاسی

سوء استفاده داعش از خلل امنیتی برای تداوم حملاتش در عراق و سوریه

عناصر داعش با سوء استفاده از بدی وضعیت آب و هوایی، خلل امنیتی و اختلافات سیاسی در عراق و سوریه، حملات خود را تشدید می کنند.

میدل ایست نیوز: گروه تروریستی داعش شب پنجشنبه و صبح جمعه، طی حملات شدیدی در عراق و سوریه، دیالی عراق و زندان شهر الحسکه در شمال شرق سوریه را هدف حمله خود قرار داد.

این حملات ده ها قربانی داشته و سوالاتی را درباره خلل در استراتژی امنیتی در مقابله با داعش و دلایل فعالیت مجدد این گروه تروریستی طی دوره کنونی به وجود آورده است.

عناصر گروه تروریستی داعش در حمله روز گذشته به مقر ارتش عراق در دیالی یک افسر و ده سرباز عراقی را به شهادت رساند.

تروریست های داعشی از موج شدید سرما در کشور سوء استفاده کرده و این جنایت را انجام دادند و پس از رسیدن نیروهای نظامی به منطقه، فرار کردند.

فرماندهی ارتش عراق با اعلام خبر شهادت این نظامیان، وعده قصاص عادلانه و قریب الوقوع تروریست های عامل این حملات را داده و گفته است که پاسخ به این حمله سخت خواهد بود.

در همین راستا، «مثنی التمیمی»، استاندار دیالی تاکید کرد که داعش از بدی آب و هوا برای انجام این حمله سوء استفاده کرده است.

وی در گفت وگویی با خبرگزاری رسمی عراق گفت: بی توجهی به انجام ماموریت از سوی سربازان ارتش عراق وجود داشته و این فرصت را به عناصر داعش داده تا این جنایت را رقم زده و سپس به استان صلاح الدین فرار کنند.

التمیمی بیان کرد که دیالی خواستار لزوم مقابله با نفوذ تروریست ها از صلاح الدین به استان و جلوگیری از تردد تروریست ها بین دو استان بوده و است.

تداوم حملات داعش در عراق

«بدر الزیادی»، عضو سابق کمیسیون امنیت پارلمان عراق، حمله اخیر داعش را یک رخنه بزرگ دانسته و تاکید کرده که این مساله، مستلزم تجدیدنظر در فرماندهان امنیتی است که براساس سهمیه بندی و مداخلات سیاسی به مناصبی رسیدند.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری العربی الجدید تاکید کرد که حملات داعش در استان های عراق مجددا تکرار می شود و ضعف اطلاعاتی عراق، فرصت حمله را در اختیار عناصر داعش قرار می دهد.

الزیادی اشاره کرد که معقول نیست که این حملات در مناطق مشخصی تکرار شود و هیچ راه حلی برای آن وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی که کنترل منطقه را در دست داشتند، مسئول این رخنه امنیتی گسترده هستند، بیان کرد که مشکل تعدد تصمیم امنیتی در برخی مناطق کشور به ویژه مناطق دارای ترکیب جمعیتی و گروه های مسلح مختلف است، وجود دارد به خصوص که برخی مناصب با توجه به برنامه های سیاسی و حزبی به افراد داده شده است.

عضو سابق کمیسیون امنیت پارلمان عراق به نیاز فوری برای ساماندهی مجدد نیروهای ارتش به صورت حرفه ای برای رفع کمبود نیروهای نظامی به ویژه در مناطق حساسی که حملات داعش همواره تکرار می شود، اشاره کرد.

از سویی دیگر «جاسم البخاتی»، نماینده سابق پارلمان عراق، این حمله را به اختلافات سیاسی ربط داد و در گفت وگویی با العربی الجدید گفت هر قدر اختلافات سیاسی در کشور افزایش یابد، شدت حملات افزایش می یابد.

وی ضمن تاکید بر اینکه دولت باید مسئولیت های خود در این زمینه را برعهده گیرد، اشاره کرد که طرح های امنیتی باید متناسب باید حجم خطر موجود باشد.

فرار عناصر داعش از زندان الحسکه

از سویی دیگر و در سوریه نیز داعش به زندان غویران در الحسکه حمله کرد و ده ها تن از زندانیان از این زندان فرار کردند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که تعدادی از عناصر داعش در این حادثه با رساندن خود را به ورودی زندان الحسکه علاوه بر انفجار تانکر سوخت، با خودروی بمب گذاری شده در ورودی زندان را منفجر کردند و در این میان تعدادی از زندانیان فرار کردند.

در همین حال فرماندهی عملیات مشترک اقداماتی را برای پشتیبانی از مرز عراق با سوریه انجام داده و دستورات اکیدی به نیروهای عراقی در مرز با سوریه رسیده است تا از نفوذ عناصر داعش به خاک عراق جلوگیری شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا