سیاسی

منابع لبنانی جزئیاتی از طرح پیشنهادی کویت برای بهبود روابط با لبنان را فاش کردند

منابع لبنانی تأکید کردند که طرح کویت دربردارنده ایده‌هایی برای عملی کردن سیاست بی طرفی لبنان در قبال تحولات منطقه است.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «الجزیره» به نقل از منابع لبنانی جزئیات طرح پیشنهادی کویت برای بهبود روابط با لبنان را فاش کرد.

«احمد ناصر المحمد الصباح»، وزیر خارجه کویت در سفری به بیروت که روز گذشته آغاز شد با نخست‌وزیر و رئیس جمهوری لبنان دیدار کرد.

او گفت که به نمایندگی از کشورهای شورای همکاری به لبنان سفر کرده و طرحی برای بازسازی روابط متقابل میان این کشورها و لبنان دارد اما جزئیاتی از این طرح را اعلام نکرد.

منابع لبنانی تأکید کردند که این طرح دربردارنده ایده‌هایی برای عملی کردن سیاست بی طرفی لبنان در قبال تحولات منطقه است.

به گفته این منابع این طرح شامل افزایش کنترل مرزهای لبنان برای جلوگیری از صادرات مواد مخدر از لبنان به کشورهای شورای همکاری می‌شود.

قاچاق مواد مخدر از اصلی‌ترین مسائلی است که در ماه‌های اخیر موجب تنش در روابط لبنان با عربستان شده و به تصمیم عربستان برای توقف واردات مواد کشاورزی از لبنان انجامیده است.

منابع لبنانی همچنین تأکید کرده‌اند که طرح کویت شامل احترام کامل لبنان به حاکمیت ارضی کشورهای عربی و شورای همکاری و خودداری کامل از دخالت در امور داخلی این کشورها مربوط می‌شود.

وزیر خارجه کویت امروز در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با رئیس جمهور لبنان گفت که آنچه کشورهای عربی خواستارند این است که لبنان تریبونی برای حمله لفظی یا عملی به کشورهای عربی نباشد.

در حالی که لبنان به علت بحران اقتصادی به شدت نیازمند کمک کشورهای ثروتمند شورای همکاری است که به صورت سنتی اصلی ترین سرمایه گذاران در لبنان هستند، این کشورها در ماه های اخیر و به بهانه اظهارات وزیر مستعفی اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن روابط خود را با لبنان قطع کردند.

در این راستا، عربستان و بحرین  و کویت و امارات سفرای خود را از لبنان فراخواندند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا