خبر اولسیاسی

نگرانی نیروهای اهل سنت لبنان از تصمیم قطعی «سعد الحریری» برای عدم مشارکت در انتخابات

قرار است «سعد الحریری» فردا رسما عزم خود برای عدم مشارکت خودش و جریان «المستقبل» در انتخابات پارلمانی 15 مه را اعلام کند.

میدل ایست نیوز: قرار است «سعد الحریری» فردا (دوشنبه 23 ژانویه) رسما عزم خود برای عدم مشارکت خودش و جریان «المستقبل» در انتخابات پارلمانی 15 مه را اعلام کند.

البته اعضای جریان المستقبل می‌توانند به صورت مستقل نامزد شوند و این یعنی در صورت نامزد شدن از پوشش سیاسی الحریری و جریان المستقبل برخوردار نخواهند بود.

این اولین بار از 1996 است که این جریان مهم اهل سنت لبنان در انتخابات شرکت نمی‌کند و این وضعیت تازه احتمالات گوناگونی را درباره نیروهای سیاسی اهل سنت مطرح می‌کند به خصوص که «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر فعلی هم بر اساس شنیده‌ها احتمالا تصمیم ندارد در انتخابات مشارکت کنند.

در این راستا، یک منبع آگاه لبنانی در گفت‌وگو با نشریه «الشرق الاوسط» تأکید کرد با وجود اینکه هنوز الحریری تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده، گروه‌های اهل سنت لبنان دچار یک خلأ سیاسی شده‌اند.

به گفته این منبع، روز جمعه نخست‌وزیران سابق لبنان با بازگشت الحریری به لبنان با وی دیدار کردند و تلاش آنان برای متقاعد کردن الحریری به عقب‌نشینی از این تصمیم با پافشاری شدید وی بر تصمیمش مواجه شد.

این منبع افزوده که نخست‌وزیران سابق با تفاهم میقاتی در حال تلاش برای تنظیم نقشه راه تازه‌ای در انتخابات در نبود الحریری و پر کردن جای خالی جریان المستقبل هستند.

بر اساس این گزارش، این البته به معنای توقف تلاش‌ها برای متقاعد کردن الحریری به بازگشت به رقابت انتخابات نیست.

الحریری در این راستا دیدارهایی با سفرای کشورهای خارجی و تماس‌هایی با مقامات بین‌المللی داشته و علت این تصمیم خود را برای آنان نیز توضیح داده است.

او قرار است تحرکات سیاسی اخیر خود را با دیدار «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، به پایان برساند و پس از آن رسما عدم مشارکت خود در انتخابات را اعلام کند.

به گفته این منبع الحریری در همه این دیدارها با اشاره به پیروزی‌اش در انتخابات‌های سابق، تأکید کرده که برخی گروه‌ها با سنگ‌اندازی در مسیر تلاش‌های وی نگذاشتند که او به اهدافی که در نظر داشته برسد و در نهایت کار را به استعفای او از نخست وزیری بکشاند.

پیش تر، بعد از استعفای «حسان دیاب» از نخست وزیری لبنان در پی انفجار بندر بیروت، سعد الحریری مأمور تشکیل کابینه شد اما بر اثر اختلافات شدید وی با «میشل عون»، رئیس جمهوری، بعد از چند ماه از این مأموریت انصراف داد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا