اقتصادی

ادامه مذاکرات بغداد و تهران برای افزایش دوباره صادرات گاز ایران به عراق

سخنگوی وزارت برق عراق امروز سه‌شنبه از مذاکره با طرف ایرانی با هدف افزایش صادرات گاز ایران به عراق خبر داد.

میدل ایست نیوز: «احمد العبادی» سخنگوی وزارت برق عراق از مذاکره مقامات این وزارتخانه با طرف ایرانی با هدف افزایش صادرات گاز ایران به عراق با هدف تامین کمبود تولید برق در این کشور خبر داد.

وی در گفت‌وگو با شفق ‌نیوز اعلام کرد که در حال حاضر مذاکرات با طرف ایرانی برای ازسرگیری افزایش صادرات گاز ایران با هدف استفاده در نیروگاه‌های برق عراق ادامه دارد.

العبادی خاطرنشان کرد که کاهش صادرات گاز ایران باعث شده تا شبکه برق عراق دچار کمبود 8 هزار مگاوات در تولید برق شود و این مساله در مناطق مختلف عراق از جمله استان‌های بغداد، دیالی و کرکوک بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی افزود که وزارت برق عراق در حال هماهنگی با وزارت نفت این کشور است تا در برخی نیروگاه‍‌ها از سوخت گازوئیل یا نفت خام برای تولید برق استفاده کند زیرا ادامه وضع موجود دارای پیامدهای سنگینی خواهد بود.

سخنگوی وزارت برق عراق با بیان اینکه این وزارتخانه به دنبال طرح‌های جایگزین برای تولید برق است از مذاکرات فشرده با وزارت دارایی عراق برای پرداخت بدهی‌های ایران نیز خبر داد.

العبادی پیشتر گفته بود که تحریم های آمریکا مانع از پرداخت بدهی های عراق به ایران شده بود.

وزارت برق عراق روز شنبه نیز اعلام کرد که به دلیل کاهش ظرفیت تولید شبکه برق این کشور به میزان 7 هزار و 500 مگاوات، ساعات تامین برق در تمامی مناطق این کشور به جز اقلیم کردستان کاهش داشته است.

عراق علاوه بر تلاش برای افزایش واردات گاز از ایران برای تولید برق به دنبال مذاکره و عقد قرارداد برای واردات برق از دیگر کشورهای منطقه است.

از این رو عراق و عربستان امروز سه شنبه در ریاض یادداشت تفاهم اتصال شبکه برق میان دو کشور را امضا کردند.

عراق همچنین به دنبال واردات برق از اردن و ترکیه بوده و با تعدادی از کشورهای شورای همکاری هم برای تامین برق مورد نیاز خود مذاکره کرده است.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا