سیاسی

عضو ارشد ائتلاف فتح: در صورت عدم توافق کردها، چارچوب هماهنگی به هیچ نامزد ریاست جمهوری رأی نمی دهد

«حامد الموسوی» تأکید کرد که چارچوب هماهنگی به سران کرد پیغام داده که در جلسه انتخاب ریاست جمهوری فقط با یک نامزد حاضر شوند.

میدل ایست نیوز: «حامد الموسوی»، از سران ائتلاف فتح، تأکید کرد که چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به سران کرد پیغام داده اند که در جلسه انتخاب ریاست جمهوری فقط با یک نامزد حاضر شوند.

این عضو چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در گفت وگو با پایگاه عراقی «ناس نیوز» گفت که در صورتی که احزاب اصلی کرد درباره منصب ریاست جمهوری به توافق نرسند، نیروهای چارچوب هماهنگی به هیچ نامزدی برای ریاست جمهوری رأی نمی‌دهند.

او گفت که اختلافات میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر موجب بن‌بست در فضای سیاسی کشور شده است و بدون عقب‌نشینی طرف‌ها و احساس مسئولیت نیروهای سیاسی در مذاکرات نمی‌توان به جایی رسید.

الموسوی تأکید کرد که تلاش برای سوءاستفاده از اختلافات جلسه اول برای پیش بردن نامزدهایشان موجب بحران‌هایی در آینده می‌شود و برای همین چارچوب هماهنگی به دو حزب اصلی کرد پیغام داده که باید با یک نامزد برای ریاست جمهوری در جلسه مجلس حاضر شوند و به گزینه‌های بیت شیعی احترام گذارند.

وی درباره موضوع تحریم فرایند سیاسی در عراق توسط چارچوب هماهنگی یکی از گزینه‌هاست اما گزینه بهتر نیست و بهتر آن است که نیروها مسئولیت را بر عهده بگیرند.

او ابراز اطمینان کرد که بسیاری از نمایندگان مجلس در جلسه آتی مجلس برای انتخاب رئیس جمهوری با عمل به مسئولیت خود مانع از زورآزمایی نیروهای سیاسی در برابر یکدیگر می‌شوند.

قرار است جلسه انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق 7 فوریه برگزار شود. به موجب قانون اساسی عراق، نامزد ریاست جمهوری باید رأی دو ـ سوم اعضای مجلس را به دست آورد و اگر هیچ نامزدی چنین رأیی کسب نکرد، در رأی گیری دوم نامزدی که بیشترین رأی را آورده باشد پیروز می شود.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا