خبر اولسیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: از گسترش روابط میان عراق و عربستان حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی خود به تشریح آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی از جمله مذاکرات احیای برجام و روابط عراق و عربستان پرداخت.

میدل ایست نیوز: «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی از جمله مذاکرات احیای برجام، روابط عراق و عربستان، حمله ائتلاف عربی به یمن و سفر رئیس جمهور اسرائیل به امارات پرداخت.

ایران از گسترش روابط میان عراق و عربستان حمایت می‌کند

خطیب‌زاده تاکید کرد که ایران از گسترش روابط بین کشورهای منطقه از جمله بین عراق و عربستان حمایت می‌کند.

وی افزود که هر چقدر همگرایی‌ها بیشتر شود فرصت‌ها بیشتر می‌شود و فضای کافی برای همگرایی هست. عراق در ابعاد مختلف نیازمند همکاری‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره مناسبات تهران و ریاض و اینکه‌ آیا می توان برای تجارت دو کشور چیزی را پیش بینی کرد گفت که بین دو کشور تحول خاصی رخ نداده و هرچقدر بتوانیم از فضای تقابل به سمت تعامل حرکت کنیم به نفع منطقه است.

اتفاقات یمن یک تراژدی عمیق است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به حوادث یمن پرداخت و با تراژدی خواندن اتفاقات رخ داده در این کشور، اعلام کرد که ایران همواره تلاش می‌کند که بحران یمن پایان یابد.

خطیب‌زاده افزود که تنها راه‌حل موضوع یمن راه‌حل سیاسی و توقف تجاوزات علیه این ملت و پایان محاصره چند ساله مردم یمن است.

وی درباره حملات اخیر ائتلاف به یمن نیز اظهار داشت که ائتلاف عربی مردم یمن را هدف حملات کور خود قرار داده است. مردم یمن قربانی این تجاوز در چند سال گذشته هستند. ایران همواره سعی کرده صدای مظلومیت مردم یمن باشد و از سازوکارهای بین‌المللی استفاده کند که به درد و رنج مردم یمن و از طریق چارچوب‌های سیاسی و گفت‌وگوهای یمنی – یمنی استفاده کند.

بحران‌آفرینی در ذات اسرائیل است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره سفر روز گذشته رئیس جمهور اسرائیل به امارات و اظهارات ضد ایرانی وی گفت که بحران آفرینی در ذات اسرائیل است و تنها براساس بحران آفرینی، ترور، خشونت و خونریزی دوام می‌آورد و حیاتش را در بحران آفرینی می‌بیند.

وی با آپارتاید خواندن اسرائیل افزود که اسرائیل براساس تعاریف قطعنامه ۳۳۷۹ همان سیاست‌های آپارتایدی را پیگیری می‌کند و به دنبال سلطه یک نژاد و قوم اقلیت در سرزمین‌های اشغالی است و به دنبال اقدامات ظالمانه سیستماتیک بر علیه مردم فلسطین است.

خطیب زاده به کشورهای عادی کننده روابط خود با اسرائیل هم هشدار داد و گفت که کشورهایی که روابط خود را عادی سازی می‌کنند باید بدانند اولین قربانیان اسرائیل، کشورهایی هستند که در مسیر عادی سازی قدم برمی‌دارند. ایران این اقدامات در مسیر عادی سازی را محکوم می‌کند.

مذاکرات احیای برجام پیشرفت‌های خوبی داشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص تصمیم نهایی در رابطه با مذاکرات احیای برجام اعلام کرد که مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و در برخی موارد پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی دیگر به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبه‌رو بوده و توصیه می‌کنیم مقامات بعد از بازگشت از پایتخت‌ها با تصمیمات لازم برگردند.

وی افزود که اگر طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا وقتی به وین برمی‌گردند تصمیمات خود را اخذ کرده باشند و بر مطالبات به حق ایران صحه بگذارند و بیشتر از برجام مطالبه نکنند به سرعت می‌توان به توافق پایدار و قابل اتکا رسید.

خطیب زاده درباره این‌که توافق نزدیک است یا خیر، گفت که آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیأت‌ها به وین طرف‌های مقابل به آنچه حقوق طبیعی ایران گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق ایران پاسخ درست داده شود در فردای آن روز می‌توانیم به توافق پایدار برسیم و نیاز به ضرب الاجل های ساختگی نیست. تصمیمات سیاسی باید اتخاذ کنند.

وی گفت: در بحث رفع تحریم‌ها موضوعات قابل توجه باقی مانده است. در حوزه راستی آزمایی و تضمین‌ها باید پیشرفت‌ها قابل قبول باشد. الآن از فاز ایده‌ها رد شدیم و خلاقانه هیأت ایران طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم و امیدواریم در کمترین زمان ممکن به بحث رفع تحریم‌ها به نتیجه خوب برسیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا