خبر اولسیاسی

پشت پرده پافشاری حزب دموکرات بر ریاست جمهوری «هوشیار زیباری»

«مسرور بارزانی» با حمایت پدرش «مسعود بارزانی» سناریویی پیچیده را از سال 2018 برای کنار زدن «نچیروان بارزانی» از صحنه سیاسی اقلیم آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: به نظر می‌آید که حزب دموکرات کردستان به مقام ریاست جمهوری عراق نه به چشم یک حق انتخاباتی که به چشم ابزاری برای تصفیه سیاسی برای حذف «نچیروان بارزانی» و بالا کشیدن «مسرور بارزانی» در چارچوب طولانی‌ترین و عجیب‌ترین نزاع خانوادگی در اقلیم کردستان نگاه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری «العالم الجدید»، «مسرور بارزانی»، رئیس دولت ایالتی کردستان، با حمایت پدرش مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات، سناریویی پیچیده را از سال 2018 برای کنار زدن نچیروان از صحنه سیاسی اقلیم آغاز کرده است.

به گفته منابع نزدیک به سران اقلیم کردستان عراق، این سناریو مراحل گوناگونی را طی کرده است، «طرح اول فرستادن نچیروان بارزانی (برادرزاده و داماد مسعود بارزانی) به بغداد در مقام ریاست جمهوری و کاهش نفوذ او در اقلیم بود، نچیروان از نامزدی برای این مقام استقبال کرد اما خیلی زود فهمید که ماجرا از چه قرار است و آن را رد کرد».

دو حزب اصلی اقلیم کردستان یعنی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات از سال 2003 با یکدیگر توافق کردند که ریاست اقلیم کردستان سهم حزب دموکرات و ریاست جمهوری عراق سهم اتحادیه میهنی باشد، اما در سال 2018 برای اولین بار حزب دموکرات در پی نقض این توافق برآمد و بر نامزدی «فؤاد حسین» در رقابت با «برهم صالح»، نامزد اتحادیه میهنی، پافشاری کرد هرچند نتوانست کاری از پیش ببرد.

نزاع میان مسرور و نچیروان در سال 2017 در ماجرای برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان به اوج رسید. نچیروان در آن ماجرا مخالف این همه‌پرسی بود و از حضور ناگهانی «برنار هنری لوی»، فیلسوف فرانسوی جنجال‌برانگیز، در سالن رأی‌گیری و دست‌دادنش با وی در برابر دوربین‌های عکاسان به‌شدت عصبانی شده بود.

در این دوره، حزب دموکرات با نقض دوباره توافق خود با اتحادیه میهنی، هوشیار زیباری را که دایی مسعود بارزانی است برای ریاست جمهوری معرفی کرده است. اتحادیه میهنی هم بر نامزدی برهم صالح پافشاری  می‌کند.

منبع مطلع مذکور، می‌گوید که «علاقه شدید مسرور برای افزایش حضور در صحنه سیاسی معادلات را در اقلیم کردستان به هم ریخته است. او تلاش بسیاری برای افزایش نفوذ خود و کاهش نفوذ جدی‌ترین رقیبش یعنی نچیروان انجام می‌دهد و هدف نهایی‌اش کنار گذاشتن کامل نچیروان از صحنه سیاسی و از ریاست اقلیم است».

چنین اتفاقی به معنای پایان نفوذ سیاسی نچیروان بارزانی است که محبوبیت بسیاری در بدنه حزب دموکرات و در میان نیروهای پیشمرگه دارد و به نظر می‌آید که مسرور در مسیر بلندپروازی سیاسی خود می‌خواهد نچیروان را قربانی کند.

بر اساس این گزارش، مسرور بارزانی قرار است در جلسه مجمع عمومی آینده حزب به عنوان نایب رئیس حزب، یعنی قائم‌مقام پدرش، تعیین شود چون توانست همه سران درجه اول حزب را که به نچیروان نزدیک بودند کنار بزند.

او در این راستا، «کریم سنجاری» وزیر داخله سابق اقلیم، «نوزاد هادی» استاندار سابق اربیل، «آشتی هورامی» وزیر منابع طبیعی سابق اقلیم و دیگر سران حزب را از صحنه خارج کرد و بدین ترتیب نچیروان نیروهای اصلی حامی خود را از دست داد.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا