خبر اولسیاسی

محمود عباس: راه حل یک کشوری و بازگشت به قطع نامه سال 1947 از گزینه های ماست

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که در صورت تضعیف راه حل دو کشوری یکی از گزینه های فلسطینیان رفتن سراغ راه حل یک کشوری است.

میدل ایست نیوز: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تهدید کرد که در صورت تضعیف راه حل دو کشوری برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل، فلسطینیان نیز گزینه های متعددی دارند که یکی از آنها رفتن سراغ راه حل یک کشوری  و تشکیل یک کشور در کل سرزمین های فلسطینی با حقوق برابر شهروندان است.

به گزارش «الشرق الاوسط»، «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در سخنان خود در سی و یکمین دوره شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در رام‌الله تأکید کرد که دیگر نمی‌توان درباره وضع کنونی سکوت اختیار کرد و برای حفظ «موجودیت خود بر سرزمینمان و برای قدس و برای فلسطین دست به انتخاب‌های سرنوشت‌ساز بزنیم».

او گفت: «تکرار می‌کنم که در همه گزینه‌هامان تجدید نظر می‌کنیم، ما تا بیشترین حد ممکن با تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به راه حل عادلانه برای نزاع فلسطین و اسرائیل همکاری و به همه تعهداتمان عمل کرده‌ایم و هیچ کس نمی‌تواند هیچ مسئولیتی در کارشکنی در روند صلح را متوجه ما بداند».

محمود عباس گفت که دامه پایبندی یکجانبه به توافقات دیگر ممکن نیست.

او با دفاع از معاهده اسلو آن را توافقی «انتقالی» خواند و گفت که هیچ عقب‌نشینی‌ای در این معاهده انجام نشده و به موجب آن سازمان آزادی‌بخش به فلسطین بازگشت و  نهادهای سلطه و حکومت فلسطینی را در سرزمین فلسطین ایجاد کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستار تلاش برای یافتن سازوکارهایی جهت پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطینی با پایتختی قدس شرقی و تلاش برای افزایش مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز به‌خصوص در برابر سیاست شهرک‌نشینان تروریست شد.

عباس تأکید کرد که همچنان با جامعه بین‌المللی همکاری می‌کند و دستش برای صلح عادلانه و فراگیر دراز است و برای ایجاد سازوکاری بین‌المللی برای حفاظت از سرزمین و ملت فلسطین با همکاری کمیته چهارجانبه بین‌المللی تلاش می‌کند و «بر موضع مخالفان در قبال خشونت و تروریسم از جانب هر طرفی که باشد تأکید می‌کنیم».

او با لحنی تهدیدآمیز گفت: «پیشنهادهایی مطرح است که می‌توانیم روی آنها کار کنیم، ازجمله کنار گذاشتن راه حل دو کشوری از جانب فلسطینیان و تأکید بر تشکیل کشور مستقل با حقوق برابر برای همه فلسطینیان، همچنین قطع‌نامه 1947 که در آن تصریح شده که 44 درصد سرزمین تاریخی فلسطین متعلق به فلسطینیان است».

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تأکید کرد که همه تلاش آن است که ملت فلسطین در کشور مستقل خود با پایتختی قدس شرقی و با حاکمیت کامل زندگی کنند و نمی‌شود که اشغالگری ابدی را بپذیریم».

او همچنین خواستار پایان فوری اختلافات و دودستگی داخلی میان فلسطینیان در چارچوب معاهدات بین‌المللی شد و تأکید کرد که برای اجرای انتخابات تلاش می‌کند.

شورای مرکزی بالاترین نهاد قانون‌گذاری در فلسطین است.

شماری از نیروهای سیاسی از جمله جبهه مردمی و طرح ملی و برخی نیروهای مستقل این دوره آن را تحریم کرده و به علت اقدامات یکجانبه محمود عباس و خودداری‌اش از برگزاری انتخابات فراگیر و انتخاب رهبری جدید برای تشکیلات خودگردان آن را فاقد مشروعیت شمرده‌اند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا