خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

منطقه «خودمختار» کردها در سوریه گرفتار نزاع های بی پایان

در روزهای جنگ با داعش، نیروهای دموکراتیک سوریه توانستند شراکت مهمی با نیروهای ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی امریکا برقرار کنند.

میدل ایست نیوز: 10 سال پیش، اندکی پس از درگیری‌های داخلی در سوریه، کردهای این کشور با به دست گرفتن کنترل مناطق شمال شرقی اعلام برپایی حکومت خودمختار کردند اما از آن زمان در گیرودار همسایگان قدرتمند خویش به نزاعی بی پایان گرفتار شده‌اند.

نشریه امریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی درباره وضعیت مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تأکید کرد که این منطقه خودمختار که در سال 2012 برپا شد حدود یک‌سوم از خاک سوریه را دربر می‌گیرد.

در یکی از پیچیده‌ترین میدان‌های نزاع در جهان، نیروهای امریکایی در منطقه‌ای حضور دارند که از بیم دخالت ترکیه، به نیروهای روسیه‌ای متحد حکومت بشار اسد اجازه داده شده که نیز حضور داشته باشند.

شهرهای بزرگ این منطقه یا در کنترل حکومت سوریه است یا در کنترل حکومت نیروهای دموکراتیک سوریه (با اکثریت کرد) و این دو یک همزیستی پرتنش را تجربه می‌کنند. کردها این منطقه را «روژآوا» به معنای غرب می‌خوانند، در اشاره به کردستان غربی در سرزمین مستقلی که رؤیای آن را در سر‌می‌پرورند.

در سوریه کردها حدود 10 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و جمعیتشان 18 میلیون نفر است. در این منطقه که اکنون در کنترل آنهاست، کردها 55 درصد ساکنان را تشکیل می‌دهد. مابقی، جمعیت بزرگی از اعراب و مسیحیان و آشوریان و ترکمانانان و ارمنی‌ها و ایزدی‌ها هستند.

این منطقه در مدت کوتاهی که از عمرش گذشته با تهدیدهای امنیتی و اقتصادی پیاپی مواجه بوده است، چه از جانب حکومت سوریه و چه از جانب اقلیم کردستان عراق. اما از همه مهم‌تر ترکیه است که هر لحظه امکان حمله‌اش به این منطقه وجود دارد.

ترکیه که دهه‌ها با افراد مسلح کرد جنگیده می‌کوشد که این کردها را از مرزهای خود دور کند.

در روزهای جنگ با داعش، نیروهای دموکراتیک سوریه توانستند شراکت مهمی با نیروهای ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی امریکا برقرار کنند.

این شراکت و اتحاد البته چیزی از خطرات پیش روی کردها نکاسته است.

در 20 ژانویه، گروهی از تروریست‌ها حمله‌ای انتحاری به زندان گویران را انجام دادند تا 4 هزار تروریست داعش را که در این منطقه به سر می‌برند آزاد کنند و بتوانند فعالیت تروریستی خود را از سر بگیرند.

حمله اخیر به زندان گویران حسکه نیروهای امریکایی را بار دیگر وارد میدان درگیری با تروریست‌های داعش کرد. این درگیری‌ها حدود 2 هفته طول کشید تا نیروهای کرد توانستند کنترل خود را بر منطقه بازیابند.

«مظلوم کوبانی»، فرمانده نیروهای امنیتی این منطقه، تأکید می‌کند که حمله به زندان گویران نشان داد که وجود 700 سرباز امریکایی در منطقه کفایت نمی‌کند و ما نیروهای امریکایی بیشتری لازم داریم.

از طريق
الحره
منبع
نیویورک تایمز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا