خبر اولسیاسی

تداوم تنش در سنجار همزمان با حضور گسترده نیروهای ارتش عراق

منابع محلی در سنجار تاکید کردند که حضور گسترده نیروهای ارتش عراق در سنجار و اطراف آن هنوز ادامه دارد و احتمال حمله عناصر پ ک ک به نیروهای ارتش عراق وجود دارد.

میدل ایست نیوز: شهر سنجار در 115 کیلومتری غرب موصل، مرکز استان نینوا در شمال عراق، همچنان شاهد تنش است به ویژه پس از تهدیدهای ارتش عراق علیه عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در پی پایین کشیدن پرچم عراق و برافراشتن تصاویر رهبران این حزب در سنجار.

أثیر الربیعی، فرمانده لشکر 20 ارتش عراق جمعه گذشته و چند روز پس از اقدام عناصر پ ک ک در پایین کشیدن پرچم عراق در میدان الیرموک و نصب تصویر عبدالله اوجلان، رهبر حزب کارگران کردستان، تهدید کرد که هر عضو پ ک ک که به پرچم عراق تعرض کند، دفن خواهد شد.

منابع محلی در سنجار تاکید کردند که حضور گسترده نیروهای ارتش عراق در سنجار و اطراف آن هنوز ادامه دارد و احتمال حمله عناصر پ ک ک به نیروهای ارتش عراق وجود دارد.

آنها بیان کردند که نیروهای عراقی مراکز نگهبانی در نزدیکی پرچم های عراق دایر کردند و هرکه را که چیز دیگری به غیر از پرچم عراق نصب کند را دستگیر می کنند.

منابع مذکور همچنین اشاره کردند که نگرانی هایی از احتمال وقوع درگیری مسلحانه بین ارتش و یگان حفاظت سنجار، شاخه محلی پ ک ک، وجود دارد که موجب شده است برخی ساکنان از مناطق حضور نیروهای ارتش و یا عناصر حزب کارگران کردستان دور شوند.

از سویی دیگر یک افسر لشکر 20 ارتش عراق تاکید کرد که تجهیزات نظامی ارتش عراق وارد شهر سنجار و شهرک سنونی در مجاورت آن شده است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید اشاره کرد که به نیروهای ارتش دستور داده شده با هرگونه مخالفت با حکومت و قانون در این شهر به صورت قاطعانه برخورد شود و بیان کرد که دو تن از طرفداران حزب کارگران کردستان به دلیل پخش اعلامیه هایی با مضمون تشویق به تعرض به نیروهای ارتش و پلیس عراق در سنجار دستگیر شدند.

بنابر اعلام رسانه های خبری وابسته به حزب کارگران کردستان، این حزب فردا سه شنبه برای بزرگداشت سالروز بازداشت عبدالله اوجلان، رهبر حزب کارگران کردستان آماده می شود.

ادریس زوزانی، عضو حزب کارگران کردستان در این رابطه گفت سنجار شنبه شاهد تنش بین ارتش عراق و حزب کارگران کردستان در پی اقدام عناصر پ ک ک به پایین کشیدن پرچم عراق بوده است.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی اشاره کرد که سیاست های غلط حزب کارگران سنجار را وارد هرج و مرج و مشکلات زیادی کرده است که هزینه آن را افرادی می دهند که به شهر بازگشته اند.

زوزانی که مسئول حزب دموکرات کردستان در سنجار است بیان کرد که اقدامات حزب کارگران کردستان موجب بی ثباتی و ناامنی در شهر شده است.

بنابر آمارهای سازمان ها و اظهارات مقامات سیاسی، حدود 80 درصد از ساکنان سنجار هنوز در اردوگاه های استان های اقلیم کردستان عراق ساکنند و به دلیل حضور حزب کارگران کردستان در این شهر از بازگشت به آن خودداری می کنند.

حزب کارگران کردستان تاکنون به توافق سنجار که بین دولت عراق و دولت اقلیم کردستان امضا شده، پایبند نبوده است.

بنابر توافق صورت گرفته سنجار باید تحویل ارتش عراق داده شود و عناصر حزب کارگران کردستان و همه شبه نظامیان وابسته به آن این شهر را ترک کنند تا زمینه برای بازگشت آوارگان به شهر فراهم شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا