اقتصادیخبر اول

بررسی پرونده‌های مهم در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه

ششمین نشست مجمع صادرکنندگان گاز از 20 الی 22 فوریه در دوحه پایتخت قطر برگزار می شود.

میدل ایست نیوز: قطر از 20 الی 22 فوریه، میزبان ششمین نشست مجمع صادرکنندگان گاز خواهد بود؛ نشستی که برگزاری آن، به دلیل انتشار ویروس کرونا، یک سال به تعویق افتاد.

وزرای انرژی و نفت کشورهای عضو، نشستی را برای بررسی دستورکار آن با حضور شماری از نخست وزیران و رؤسای جمهور از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزائر برگزار خواهند کرد.

به گفته ناظران، در این نشست، پرونده های مهم بسیاری از جمله پیامدهای ویروس کرونا بر صادرات انرژی، سازوکاری برای تامین انرژی در بحران ها، نقش اساسی گاز طبیعی در تحقق توسعه پایدار، ارائه چشم انداز کشورهای حاضر در این نشست نسبت به گاز طبیعی علاوه بر همکاری در زمینه پژوهش ها، اکتشافات و حفاری بررسی خواهد شد.

حاضران در این نشست همچنین به بررسی توسعه و حمایت از فناوری هایی که استفاده از گاز را افزایش می دهند، تقویت حمایت از استفاده از گاز در محافل بین المللی و منطقه، گشایش بازارهای جدید و گسترش مسیرهای تجارت گاز خواهند پرداخت.

مجمع صادرکنندگان بزرگ گاز، یک انجمن از تولید کنندگان بزرگ گاز در جهان است که به عنوان یک سازمان دولتی بین المللی با بیانیه ای صادر شده توسط دولت های الجزائر، برونئی دارالسلام، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، عمان، روسیه، ترکمنستان، قطر و دولت نروژ به عنوان ناظر طی نشستی که در سال 2001 در تهران برگزار شد، تاسیس گشت.

این مجمع به دنبال افزایش هماهنگی و تقویت همکاری بین 11 کشور عضو از جمله قطر، الجزائر، مصر، لیبی، ایران و روسیه علاوه بر 7 کشوری که به عنوان ناظر حضور دارند از جمله عراق و امارات است.

کشورهای عضو این مجمع، 70 درصد از ذخایر گاز جهان، 51 درصد از صادرات گاز طبیعی مایع و 44 درصد از تولید بازاریابی شده و 52 درصد از خط لوله را دارند.

هدف این مجمع حمایت از حقوق حاکمیتی کشورهای عضو بر منابع گاز طبیعی و توانایی آنها برای برنامه ریزی و مدیریت مستقل توسعه پایدار، موثر و حساس به محیط زیست و استفاده و حفظ منابع گاز طبیعی به نفع مردم است.

این انجمن به دنبال ایجاد مکانیزمی برای گفتگویی مفیدتر بین تولیدکنندگان گاز و مصرف کنندگان گاز به منظور ثبات و امنیت عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی گاز طبیعی است. مقر این مجمع در دوحه قرار دارد.

گفتنی است این دومین نشست مجمع صادرکنندگان بزرگ گاز است که در دوحه برگزار می شود.

قطر به کار برای افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع خود از 77 میلیون تن در سال به 110 میلیون تن از سال 2024 ادامه می دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا