سیاسی

3 فعال بحرینی در لیست تازه قربانیان پگاسوس

یک مرکز کانادایی با انتشار گزارشی اعلام کرد که دست‌کم 3 فعال بحرینی را باید به سیاهه قربانیان برنامه جاسوسی اسرائیلی پگاسوس اضافه کرد.

میدل ایست نیوز: یک مرکز کانادایی با انتشار گزارشی اعلام کرد که دست‌کم 3 فعال بحرینی را باید به سیاهه قربانیان برنامه جاسوسی اسرائیلی پگاسوس اضافه کرد.

به گزارش «الخلیج آنلاین»، مرکز «سیتیزن لب» در گزارشی در چارچوب دفاع از آزادی در منطقه، اعلام کرد که تحقیقاتش نشان می‌دهد که 3 فرد در بحرین در سال 2021 هدف برنامه جاسوسی پگاسوس قرار گرفته‌اند.

این گزارش افزوده که یکی از این افراد «محمد التاجر» از حقوق‌دانان شاخص بحرینی است که گوشی وی از نوع «آیفون 11 پرومکس» دست‌کم 3 بار در سال 2021 هدف بدافزار پگاسوس قرار گرفته است.

قربانی دوم این برنامه «شریفه سوار»، روان‌پزشک بحرینی در تبعید است که پیش از این یکی از افراد خانواده سلطنتی بحرین را به توزیع داروهای روان‌گردان میان دانش‌آموزان مدارس بحرین متهم کرده بود.

گوشی همراه سوار، در 10 ژوئیه 2021 و در زمانی که وی در بحرین حضور داشته هدف قرار گرفته است.

از شخص سومی که قربانی برنامه پگاسوس قرار گرفته به «الف» یاد شده است. وی یک روزنامه‌نگار است که نخواسته نامش فاش شود و در پوشش اخبار تظاهرات بحرین نقش دارد.

گوشی او که از مدل آیفون اس 6 بوده در 20 سپتامبر 2021 هدف حمله پگاسوس قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید که اولین استفاده بحرین از برنامه پگاسوس در سال 2017 و چند سال پیش از اعلام رسمی عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل بوده است.

در 20 ژانویه گذشته، نشریه هاآرتص لیست بلندبالایی از قربانیان برنامه پگاسوس منتشر کرد که شامل 178 نفر از جمله چهره‌های سیاسی و مطبوعاتی و حقوقی می‌شد.

از ماه ژوئن گذشته و در پی گزارش 17 نهاد رسانه‌ای بین‌المللی درباره هک کردن گوشی‌های همراه مقامات بلندپایه‌ای مانند رئیس جمهوری فرانسه و ده‌ها روزنامه‌نگار و مقام دولت و فعال حقوقی با استفاده از برنامه پگاسوس، اسرائیل تحت فشار شدید قرار دارد.

وزارت بازرگانی امریکا در نوامبر گذشته شرکت NSO را در لیست سیاه شرکت‌هایی که امنیت ملی امریکا را تهدید می‌کنند قرار داد و شرکت‌های بزرگی مانند اپل و متا شکایت‌های قضائی علیه این شرکت تنظیم کردند.

این همه باعث شده که اسرائیل در پی بازنگری در سیاست‌های صادرات فناوری الکترونیک برآید و در این راستا لیست کشورهای شایسته خرید این محصولاتش را کوچک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا