خبر اولسیاسی

رویارویی صدر و علاوی؛ تسویه حساب درون شیعی و چرایی سکوت مصطفی الکاظمی

در پی درگیری به وجود آمده بین جریان صدر و علی علاوی، الکاظمی نخست وزیر عراق با انگیزه پنهان و اهدافی سیاسی مربوط به تسویه حساب بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر از رویارویی با صدر کناره گیری و سکوت کرد.

میدل ایست نیوز: اخیرا بحرانی سیاسی بین جریان صدر و علی علاوی، وزیر دارایی عراق به وجود آمده که در این میان مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با انگیزه پنهان و اهدافی سیاسی مربوط به تسویه حساب بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر سکوت اختیار کرده است.

در همین راستا یک منبع سیاسی مطلع جزئیات تسویه حساب بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر را فاش می کند و یک تحلیلگر سیاسی نیز دلیل سکوت الکاظمی را در تنگنا قرار گرفتن و وضعیت سختی است که الکاظمی به دلیل عدم تمایل به درگیری با صدر در آن قرار گرفته، می داند.

منبع سیاسی مطلع در دفتر نخست وزیری عراق در گفت وگویی با العالم الجدید گفت: علی علاوی، وزیر دارایی عراق، نخستین گزینه تسویه حساب درون شیعی برای پایان درگیری بین جریان صدر و چارچوب هماهنگی از طریق تصدی منصب نخست وزیری آتی عراق بود، چرا که وی شایسته ترین، با تجربه ترین و پخته ترین شخصیت برای این منصب بود و از سوی مرجعیت دینی در نجف نیز مورد قبول بود و امریکا و ایران نیز به نخست وزیری وی اعتراضی نداشتند.

وی توضیح داد که حاکم الزاملی، نائب رئیس اول مجلس عراق که وابسته به جریان صدر است در پاسخ به توئیت صدر تعجیل کرد و علاوی را فورا به مجلس احضار کرد؛ این اقدام موجب تحریک علاوی شد و وی تلاش کرد به شیوه ای بر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر برای مقابله با صدری ها یا متقاعد کردن آنها به عدم تنش زایی فشار بیاورد.

به گفته این منبع، الکاظمی در ابتدا با درخواست علاوی موافقت کرد و وارد پروسه آرام کردن صدر شد تا اینکه یکی از مشاوران الکاظمی وارد صحنه شده و الکاظمی را متقاعد می کند تا این موضوع را پیگیری نکند تا درگیری بین علاوی و صدر به دور از الکاظمی تشدید شود.

این اقدام اهدافی را محقق ساخت از جمله اینکه فرصت علاوی برای رقابت بر سر نخست وزیری از بین رفت و الکاظمی نیز از رویارویی با صدر رها شد؛ امری که ممکن بود موجب شکست وی برای نخست وزیری مجدد عراق شود، در واقع تیم الکاظمی، علاوی را قربانی طرح خود کردند.

این منبع مطلع اشاره کرد که این رویارویی، توجه ها را از رئیس بانک مرکزی عراق و بانک هایی که صدر در توئیتش ذکر کرده، منحرف می کند؛ بانک هایی که اکثر آن به گونه ای با منافع اقتصادی درون اتاق های بسته سیاسیون صف اول دولت و خارج از دولت عراق مرتبط است.

از سویی دیگر باسل حسین، تحلیلگر امور سیاسی در گفت وگویی با العالم احتمال داد که سکوت الکاظمی در برابر اختلافات بین مقتدی صدر و علاوی به دلیل در تنگنا قرار گرفتن الکاظمی و وضعیت سخت او پس از فاش شدن نامه علاوی باشد.

حسین افزود الکاظمی نمی تواند صدر را ناراحت کند به ویژه که به نخست وزیری مجدد امید دارد و این امید بدون چراغ سبز صدر محقق نمی شود و همچنین نمی تواند پشت وزیر دارایی عراق را خالی کند چرا که بسیاری از گام های که او برداشته با موافقت و حمایت خود او صورت گرفته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عراق گفت در صورت بحرانی شدن اوضاع، الکاظمی مجبور می شود به عنوان میانجیگر اختلافات را رفع کند اما در صورتی که بر سر دو راهی قرار بگیرد قطعا طرف صدر را خواهد گرفت و علاوی را قربانی خواهد کرد.

گفتنی است مجلس عراق روز گذشته نشست محدودی را برگزار کرد و میزبان مصطفی غالب مخیف بود اما وزیر دارایی در این نشست حاضر نشد که در پی آن الزاملی به دستگاه قضایی عراق دستور داد علاوی را ممنوع الخروج کند.

پیش از این صدر در توئیتی درباره قیمت دلار خواستار توقف قاچاق ارز و بررسی فعالیت برخی بانک ها و احضار فوری رئیس بانک مرکزی و وزیر دارایی عراق شد.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا