خبر اولسیاسی

رئیسی در دیدار با امیر قطر: امریکا آمادگی خود برای لغو تحریم ها را نشان دهد

رئیس جمهور ایران در دیدار با امیر قطر درخصوص مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای ایران گفت که امریکا باید آمادگی خود برای لغو تحریم ها را نشان دهد.

میدل ایست نیوز: ایران و قطر امروز با حضور ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری ایران و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، 14 سند همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا، رئیسی در نخستین روز سفر خود به دوحه پایتخت قطر با تمیم بن حمد آل ثانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدار، وزیران امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و نیروی ایران با همتایان قطری خود در حضور رییس‌جمهور ایران و امیر قطر اسناد همکاری دو کشور را امضا کردند.

14 سند همکاری امضا شده در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتی‌رانی، رادیو تلویزیون، سیاست خارجی (لغو روادید)، برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی است.

رئیس جمهوری ایران همچنین عصر امروز در جمع ایرانیان مقیم قطر حضور پیدا می‌کند و نشستی نیز با تجار قطری و ایرانی خواهد داشت و هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور نیز درباره مهم ترین مسائل دوجانبه مذاکره می‌کنند.

امیر قطر گفت امروز چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم بین کشورش و ایران امضا شده است و در دیدار با رئیسی، مجددا تاکید کرده است که گفت وگو بهترین راه برای حل اختلافات و مقابله با چالش هاست.

وی بیان کرد که در دیدار با رئیس جمهور ایران مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک و در راس آن امنیت و ثبات منطقه را بررسی کرده است.

تمیم بن حمد آل ثانی تاکید کرد که کشورش آماده است هر کمک برای دستیابی به توافقی که به اختلافات پایان دهد و امنیت و ثبات منطقه را تضمین کند، ارائه دهد.

وی همچنین گفت که از شهروندان ایرانی که برای دیدن جام جهانی به قطر خواهند رفت، استقبال می کند.

از طرفی دیگر رئیس جمهور ایران گفت توافق شده است از فرصت هایی که دو کشور دارند برای گسترش روابط فیمابین استفاده شود.

وی گفت تلاش می کنیم همکاری و روابط بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری گسترش یابد و اظهار داشت که سفر وی به دوحه صفحه جدیدی در روابط بین قطر و ایران می گشاید.

رئیسی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه از طریق گفت وگو و مدیریت بحران ها همکاری می کنند، درخصوص مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای ایران گفت که امریکا باید آمادگی خود برای رفع تحریم ها را نشان دهد.

وی همچنین تصریح کرد که در دیدار با امیر قطر درخصوص مبارزه با تروریسم و اوضاع افغانستان نیز تبادل نظر کرده است.

رئیسی در این دیدار امیر قطر را از روند مذاکرات وین مطلع کرد و امیر قطر نیز بیان کرد که کشورش با توجه به اهمیتی که این مذاکرات بر امنیت و ثبات منطقه دارد، با اهتمام روند آن را پیگیری می کند.

تمیم بن حمد ابراز امیدواری کرد که به زودی توافقی که همه طرف ها را راضی کند و تضمین کننده حق همه کشورها در استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای باشد، حاصل شود.

امیر قطر در پایان ضمن تبریک به تیم فوتبال ایران بابت راهیابی به جام جهانی 2022 قطر، از رئیسی برای حضور در جام جهانی دعوت کرد.

رئیسی صبح امروز به دعوت امیر قطر و برای شرکت در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز وارد دوحه شد و در فرودگاه بین المللی حمد مورد استقبال تمیم بن حمد قرار گرفت.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا