سیاسی

اردوغان بار دیگر با الحلبوسی و الخنجر دیدار کرد

رئیس جمهوری ترکیه امروز شنبه برای بار دوم پس از اکتبر 2021 با رئیس مجلس عراق و همچنین رهبر ائتلاف السیاده عراق در آنکارا دیدار کرد.

میدل ایست نیوز: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز شنبه در آنکارا با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و «خمیس الخنجر» رهبر ائتلاف السیاده عراق دیدار کرد.

به گفته اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه این دیدار پشت درهای بسته و به دور از دوربین رسانه‌ها برگزار شده است.

این اولین دیدار اردوغان با الحلبوسی و الخنجر نیست؛ رئیس جمهوری ترکیه پیشتر در اکتبر 2021 با آنها دیدار کرده بود.

گفتنی است که الحلبوسی از ماه اوت سال گذشته سفرهایی را به اردن و مصر و امارات و ترکیه انجام داد و با سران این کشورها دیدار کرد تا ریاست خود بر مجلس را تضمین کند.

در روزهای اول پس از برگزاری انتخابات عراق که نتایج نشان‌دهنده کسب 37 کرسی برای الحلبوسی و 17 کرسی برای ائتلاف خمیس الخنجر بود، الخنجر بار دیگر تحرکاتی را علیه الحلبوسی با هدف رسیدن به ریاست مجلس آغاز کرد.

پس از چندی این دو رهبر جریان اهل سنت عراق ناگهان به توافق رسیدند، منابع مطلع خبر دادند که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و ملک «عبدالله دوم»، پادشاه اردن، در گفت‌وگویی توافق کردند که اختلافات الحلبوسی و الخنجر را برطرف و آنان را وادار به تشکیل ائتلاف متحد اهل سنت کنند.

روز 23 اکتبر، ائتلاف عزم به ریاست خمیس الخنجر اعلام کرد که با ائتلاف تقدم به ریاست الحلبوسی به «تفاهامات خوبی» رسیده است.

سرانجام محمد الحلبوسی در ماه ژانویه 2022 در جلسه‌ای بحث‌برانگیز  بار دیگر به ریاست مجلس عراق انتخاب شد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا