اجتماعی

جشنواره شاهین و شتر در قطر؛ راهی برای حفظ زیست بوم و سنت

مسئولان قطری با برگزاری جشنواره های ویژه حیوانات بومی قطر نظیر شاهین و شتر به دنبال حفظ زیست بوم و سنت این کشور هستند.

میدل ایست نیوز: مسئولان قطر در سال‌های اخیر با احیای جنگل‌های ساحلی این کشور، در کنار برگزاری جشنواره ویژه حیوانات بومی خود نظیر شاهین و شتر گام مؤثری در حفظ زیست‌بوم و افزایش آگاهی نسبت به آن برداشته‌اند.

پرواز با شاهین‌های شکاری

جشنواره بین‌المللی شاهین و شکار قطر که در ماه‌های سرد سال برگزار می‌شود هر سال شرکت‌کنندگان مختلفی را مجذوب این کشور می‌کند. انجمن قناص که در سال 2008 با هدف خدمت به پرورش‌دهندگان شاهین تأسیس شده، برگزارکننده این جشنواره است.

علی‌بن خاتم المهشدی، رئيس این انجمن می‌گوید:‌ «پروژه‌های بسیاری داریم که مهمترین‌شان پروژه ژن شاهین است. کارزاری هم برای رهاکردن شاهین‌ها در طبیعت راه‌اندازی کرده‌ایم. این کار میراث انسانی و برجسته قطر است و بنابراین می‌خواهیم آن را حفظ می‌کنیم.»

عمر این پرندگان زیبای شکاری تا 22 سال هم می‌رسد. آنها تنها تا 4 سالگی مسابقه می‌دهند اما تا آخر عمر مورد احترام‌اند. چابکی، مهارت و زیبایی معیارهای تعیین‌کننده پیروز در مسابقهٔ پروازدادن شاهین‌هاست، و جایزه مسابقه علاوه بر پول نقد، یک خودروی ویژه صحرانوردی است.

شاهین‌بازها همچنین می‌توانند پرنده محبوب‌شان را در صورت لزوم به مرکز درمانی ویژه شاهین‌ها در شهر ببرند که بیمارستان شاهین سوق وقیف» نام دارد، مرکزی که به فناوری‌های نو نظیر آندوسکوپی و رادیولوژی مجهز است.

حفظ و احیای زیستگاه‌های ساحلی

یکی از اهداف قطر در رسیدن به آینده‌ای پایدار حفظ حیات وحش و پیشگیری از انقراض گونه‌های زیستی است. این کشور شماری زیستگاه طبیعی دارد که میزبان گیاهان، پرندگان و جانوران گوناگون‌اند.

سیف‌علی الحجری، کنشگر محیط زیست قطری کوشش فراوانی برای احیای جنگل ساحلی قطر کرده است و می گوید:‌ «این جنگل زیبایی خاصی به منطقه داده، و با جذب دی‌اکسید کربن، اکسیژن خوبی هم تولید می‌کند. حیوانات زیادی اینجا هستند، از جانورانی نظیر روباه گرفته تا پرندگان و حشرات. همچنین حیات دریایی متنوعی هم پیرامون این جنگل جریان دارد.»

او معتقد است که باید فناوری‌های مناسب برای کشور را پیدا کرد. او همچنین علاوه بر سیاست‌های درست بر آموزش نسل نیز جدید تأکید می‌کند و معتقد است که این آموزش باید به ارزش‌های اخلاقی و عادات رفتاری بدل شود.

اما در این میان برخی معتقدند پرندگان شکاری از جمله شاهین و بالابان از جمله گونه‌های در خطر انقراض می‌باشند که شکار آن‌ها مشمول کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهی و جانوری می‌باشد، این پرندگان نقش مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم دارند و معمولا در رأس زنجيره هرم غذایی می‌گیرند و به عنوان کنترل کننده‌ی جمعیت حیوانات موذی شناخته می‌شوند.

شایان ذکر است که توسعه قاچاق و شکار این پرندگان در طبیعت ایران، اکوسیستم مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی را دچار اختلال کرده است و هر ساله بسیاری از این پرندگان به کشورهای عضو شورای همکاری قاچاق می‌شوند.

مسابقه انتخاب زیباترین شتر

شترها هرچند مانند گذشته وسیله سفر نیستند، در فرهنگ شماری از کشورها از جمله قطر جایگاه مهمی دارند و پیوسته در مراسم سنتی مختلف دیده می‌شوند. یکی از این مراسم جشنواره و مسابقه انتخاب زیباترین شترهاست. معیارهای داوری رقابت عبارتند از: رنگ و شفافیت پوست، تناسب اندازهٔ سر و بدن، اندازه لب‌ها و مژه‌ها، و شکل و اندازه گردن و کوهان.

ارزش نقدی جایزهٔ این رقابت‌ها حدود 50 هزار یورو است. بنابرین برنده‌شدن در این رقابت مهم است و شترهای برنده که قیمت بسیار بالایی پیدا می‌کنند با حمایل خاصی مشخص می‌شوند و مورد توجه و مراقبت بسیار قرار می‌گیرند. اما برگزارکنندگان جشنواره شتر قطر تأکید می‌کنند که هدف عمده این جشنواره بیش از جوایز و جنبه تجاری انتقال فرهنگ و سنت گذشتگان به نسل‌های آینده است.

منبع
یورو نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا