اقتصادیخبر اولسیاسی

کشورهای عربی نگران قطع اتصال روسیه با «سویفت»

افزایش تهدیدها درباره قطع سویفت بانک‌های روسیه موجب نگرانی برای برخی کشورهای عربی که با روسیه مبادلات مالی و تجاری دارند شده است.

میدل ایست نیوز: افزایش تهدیدها درباره قطع سویفت بانک‌های روسیه موجب نگرانی برای بسیاری کشورهای عربی که با روسیه مبادلات مالی و تجاری دارند شده است.

به گزارش «العربی الجدید»، هرچند قطع سویفت بانک‌های روسیه ضربه‌ای سخت برای شبکه مالی این کشور خواهد بود، اما برخی ملاحظات باعث شده که سیاستمداران اروپایی آن را گزینه نهایی بدانند، به خصوص که چنین اقدامی باعث می‌شود که بستانکاران اروپایی روسیه در دریافت طلب خود با مشکل مواجه شوند.

گزارش های بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) نشان می‌دهد که بانک‌های ایتالیا و فرانسه 25 میلیارد دلار از روسیه طلب دارند، و این مبلغ درباره اتریش 17.5 میلیارد دلار و درباره امریکا 14.7 میلیارد دلار است.

در این میان برخی کشورهای عربی که در سال‌های اخیر مبادلات تجاری خود را با روسیه افزایش داده‌اند نیز نگران تحریم‌های مالی علیه روسیه هستند.

در این باره «سمیر سعیفان»، کارشناس اقتصادی، بستن سویفت با روسیه را بعید می‌داند و می‌گوید که این اقدام به معنای اعلان جنگ فراگیر با روسیه خواهد بود.

به گفته وی، اگر چنین اتفاقی رخ دهد برخی کشورهای عربی از چنین تصمیمی تدثیر خواهند پذیرفت، هرچند این تأثیر چندان شدید نخواهد بود زیر حجم مبادلات تجاری روسیه و کشورهای عربی بیش از 18 میلیارد دلار نیست و حجم سرمایه‌گذار روسیه در این کشورها کمتر از 50 میلیارد دلار و حجم سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در روسیه هم کمتر از 6 میلیارد دلار است.

مثلا در مورد مصر، 470 شرکت روسیه‌ای مجموعا 8 میلیارد دلار در مصر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مبادلات تجاری دو کشور بیش از 5 میلیارد دلار است.

در مورد سوریه هم، به گفته سعیفان، روسیه سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش نفت و گاز و معادن در روسیه کرده اما میان دو کشور مبادلات مالی چندانی وجود ندارد.

در مورد عراق، «احمد الوکیل»، کارشناس اقتصادی عراقی، تأکید می‌کند که ممکن است عراق در مورد روسیه با همان مشکلی مواجه شود که به علت تحریم‌های امریکا با ایران بدان دچار شد.

به گفته وی آخرین قرارداد بزرگ میان عراق و روسیه قرارداد تسلیحاتی 4 میلیارد دلاری بوده که در صورت بسته شدن سویفت دو کشور برای تسویه‌ آن باید سازوکار مالی مستقلی پیدا کنند.

در سال 2020، «ماکسیم ماکسیموف»، سفیر روسیه در بغداد، تأکید کرد که شرکت های روسیه در حال بررسی امکانات برای ورود گسترده در بازارهای عراق و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این کشور هستند.

وی خبر داد که اصلی‌ترین عرصه همکاری عراق و روسیه در بخش نفت و گاز است و افزود که حجم سرمایه‌گذاری های روسیه در این بخش‌ها در عراق 13 میلیارد دلار است.

به گفته ماکسیموف چند شرکت اصلی روسیه در عرصه جاده سازی و ریل‌سازی در حال بررسی امکان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه سازی و خط آهن و نیز استخراج فلزات و هیدروکربن در عراق هستند.

او گفت که شرکت‌های روسیه ای «زاروبیچ نفت»، و «تاتنفت» و «گازپروم» و «روسنفت» و چند شرکت‌ دیگر در بخش‌های انرژی عراق حضور پررنگی دارند که از جمله آنها استکشاف در میدان نفتی بلوک 10 است که از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی عراق شمرده می‌شود.

در مورد الجزایر، «عبدالرحمن مبتول»، مشاور اقتصادی دولت الجزایر، تأکید می‌کند که بیشترین آسیب از بسته شدن سویفت بر روسیه را کشورهایی می‌بینند که بیشترین مبادلات تجاری را با روسیه دارند و این به طور خاص شامل الجزایر، مصر، سوریه می شود.

الجزایر از مهم‌ترین شرکای تجاری و نظامی روسیه است. روسیه سومین تأمین‌کننده بزرگ گندم و اولین تأمین‌کننده سلاح و نیز اولین تأمین‌کننده تجهیزات صنایع سنگین برای الجزایر است و همه اینها با مبادلات بانکی انجام می‌شود که در صورت بسته شدن سویفت مشکلات جدی خواهد دید.

سوئیفت (به انگلیسی: SWIFT) و یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مهٔ ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شدهٔ جهانی بود.

در حال حاضر بیش از ۹٬۷۰۰ (عنوان) بانک و مؤسسهٔ مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو آن انجمن هستند.

مرکز اصلی شبکهٔ سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می‌نماید و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری دارای یک SAP یعنی نقطهٔ دسترسی به سوئیفت می‌باشد که توسط مؤسسهٔ سوئیفت کنترل می‌شود.

روز گذشته در پی حمله همه‌جانبه روسیه به اوکراین، «برونو لومیر»، وزیر اقتصاد فرانسه، تأکید کرد که اتحادیه اروپا در پی قطع همه روابط روسیه با نظام مالی جهان است هرچند تأکید کرد که قطع سویفت آخرین گزینه خواهد بود چون پیامدهای شدیدی دارد.

از سوی دیگر، «بن والاس» وزیر دفاع بریتانیا تأکید کرد که کشورش در پی قطع کامل اتصال روسیه به سویفت است هرچند افزود که این تصمیم باید جمعی باشد و اگر همه کشورها چنین چیزی را نخواهند این تصمیم دشوار خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا