اقتصادیخبر اولسیاسی

مصر به دنبال بهره‌برداری اقتصادی از پیامدهای جنگ اوکراین

سخنگوی دولت مصر اعلام کرد که این کشور در پی افزایش قیمت حامل‌های انرژی پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، می‌تواند با افزایش صادرات گاز، درآمد ارزی خود را افزایش دهد.

میدل ایست نیوز: «نادر سعد» سخنگوی دولت مصر در گفت‌وگویی تلویزیونی به پیامدهای اقتصادی حمله روسیه به اوکراین اشاره و اعلام کرد که مصر می‌تواند در این شرایط حجم بیشتری از گاز خود را صادر کند تا با افزایش درآمد ارزی، ما به التفاوت قیمت نفت و گندم را که در روزهای اخیر با افزایش شدیدی همراه بوده، جبران کند.

وی تاکید کرد که این یک فکر اقتصادی خیلی خوبی است که با توجه به افزایش نیاز کارخانه‌ها به گاز و استفاده از انرژی‌های جایگزین، مصر حجم بیشتری از گاز طبیعی را صادر کند.

سخنگوی دولت مصر با توجه به اینکه این کشور حجم بالایی از گندم مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین وارد می‌کند، خاطرنشان کرد که قیمت گندم در ماه فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 65 درصد افزایش داشته و از این رو هیئت دولت مصر دو جلسه را برگزار کرده تا تاثیر بحران اوکراین بر ذخیره گندم مصر را مورد بررسی قرار دهد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بحران جاری در اوکراین برای مدت طولانی ادامه پیدا نکند تا فشار شدیدی بر بودجه مصر وارد نشود.

گفتنی است که اقتصاد مصر متاثر از حمله روسیه به اوکراین است؛ این کشور 80 درصد از گندم مورد نیاز خود را به عنوان کالای استراتژیک از روسیه و اوکراین وارد می‌کند.

از سویی به گزارش فرانس پرس مردم مصر، لبنان، یمن، سوریه و سودان که گندم مورد نیاز خود را از روسیه یا اوکراین وارد می‌کنند در پی حوادث اخیر، احتمالا با مشکلاتی جدی برای تامین گندم خود مواجه خواهند شد و حتی ممکن است کار به تظاهرات و بی ثباتی در این کشورها کشیده شود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا