اقتصادی

وزیر دارایی عراق: تعدیل قیمت ارز موجب افزایش 23 درصدی درآمدهای دولت شد

وزیر دارایی عراق نسبت به هرگونه اقدام نسنجیده برای تغییر قیمت ارز در عراق هشدار داد و آن را موجب آشوب مالی در کشور دانست.

میدل ایست نیوز: وزیر دارایی عراق نسبت به هرگونه اقدام نسنجیده برای تغییر قیمت ارز در عراق هشدار داد و آن را موجب آشوب مالی در کشور دانست.

دبیرخانه مجلس عراق پس از جلسه مجلس با حضور «علی عبدالامیر علاوی»، وزیر دارایی عراق، كه برای بررسی قیمت ارز و تأثیرات اقتصادی آن برگزار شد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علاوی در این جلسه توضیحات مفصلی درباره تدابیر دولت در برابر کاهش قیمت نفت و آثار منفی شیوع کرونا ارائه کرده است.

او گفت که تجدید نظر نسنجیده در موضوع قیمت ارز موجب آشوب مالی در کشور می‌شود و افزود که در همین راستا بود که تیم اقتصادی دولت پس از بررسی‌های دقیق و با هماهنگی سران تشکل‌های سیاسی و با حمایت صندوق بین‌المللی پول دست به تعدیل معقول قیمت ارز زد.

علاوی تأکید کرد که این اقدام موجب افزایش 23 درصدی درآمدهای دولت شد که به مصرف پروژه‌های سازندگی و تأمین مایجتاج عمومی و تقویت بخش خصوصی در برابر واردات و رونق اقتصادی شد که در نهایت موجب بهبود شاخص‌های اقتصاد عراق و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شد.

وزیر دارایی عراق درباره افزایش قیمت کالاها در عراق نیز تأکید کرد که علت این پدیده نه کاهش قیمت دلار که افزایش قیمت غذا در بازارهای جهانی بود.

وی گفت که با افزایش قیمت نفت عراق توانست در سال 2021 بدهی خارجی خود را به اندازه 4 میلیارد دلار کاهش دهد.

او پیشنهاد کرد که از اقشار محروم و کم‌درآمد با پرداخت پول نقد در سازوکار سهمیه کالایی یا حمایت اجتماعی یا حمایت از پروژه‌های کوچک و متوسط حمایت شود و افزود که تغییر قیمت ارز در شرایط کنونی ممکن نیست چون ثبات به دست آمده در اقتصاد کشور را به هم می‌زند.

او همچنین تأکید کرد که موضوع گذرگاه‌های مرزی خارج از کنترل دولت از جمله در اقلیم کردستان مسئله بسیار مهمی است که بدون حل آن نمی‌توان سیاست اقتصادی منسجمی را در کشور اجرا کرد.

علاوی افزایش دوباره قیمت ارز در عراق را مشروط به افزایش درآمدهای ارزی کشور به میزان مشخصی دانست و خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای افزایش درآمدهایی شد که به دولت اجازه کاهش قیمت ارز را بدهد.

در اوایل سال 2021، دولت عراق تحت فشار شدید کاهش قیمت نفت تصمیم به افزایش قیمت رسمی دلار از 1220 دینار به 1450 دینار گرفت.

منبع
مجلس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا