اقتصادیسیاسی

پیشرفت در مذاکرات عراق با سوریه درباره پروژه اتصال ریلی

شرکت راه آهن عراق از پیشرفت تفاهمات عراق و سوریه در اجرای پروژه اتصال ریلی عراق به سوریه خبر داد.

میدل ایست نیوز: شرکت راه آهن عراق از پیشرفت تفاهمات عراق و سوریه در اجرای پروژه اتصال ریلی عراق به سوریه خبر داد.

«طالب الحسینی»، مدیر کل شرکت راه‌آهن عراق، به نشریه رسمی «الصباح»، چاپ بغداد، گفت که پروژه‌ها و مطالعات گسترده‌ای برای توسعه شبکه ریلی کشور و اتصال به کشورهای همسایه به‌خصوص ترکیه و سوریه جریان دارد.

او گفت که مذاکرات و مشورت‌ها در این باره با جدیت پیگیری می‌شود چون این موضوع بر تقویت و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و مبادلات تجاری و بهبود صنعت و گردشگری در عراق اهمیت بسیاری دارد.

الحسینی تأکید کرد که پروژه اتصال ریلی عراق به سوریه وارد مرحله تفاهم بر سر تأمین تجهیزات لجستیک شده و افزود که این یک پروژه حیاتی است که اجرای آن به نفع دو کشور خواهد بود.

وی همچنین خبر داد که مطالعات و بررسی‌های مربوط به خط آهن فاو ـ فیشخابور و از آنجا به ترکیه نیز تکمیل و تحویل وزارت حمل و نقل عراق داده شده است.

پیش از این مدیر کل شرکت راه آهن عراق، گفته بود که این شرکت چند پروژه مهم ریلی را در دستور کار اجرا قرار داده و در این راستا تا چند روز آینده قرارداد مربوط به مطالعه و طراحی خط آهن بندر بزرگ فاو به ترکیه را امضا خواهد کرد.

او گفت که بعد از انجام بررسی های لازم، این خط راه آهن به طول 1220 کیلومتر به سرمایه گذاری گذاشته خواهد شد و افزود که این پروژه باید از سال آینده اجرا شود.

الحسینی همچنین از آماده شدن قرارداد دیگری با شرکت های جهانی برای اتصال شبکه ریلی عراق به ترکیه از طریق ریل های برقی خبر داد.

وی افزود که پروژه مهم خط آهن نجف اشرف به کربلا به طول 70 کیلومتر هم به صورت فرصت سرمایه گذاری مطرح شده و چند شرکت معتبر داخلی و خارجی پیشنهادهای خود را داده اند که این پیشنهادها در حال بررسی است.

به گفته مدیر کل شرکت راه آهن عراق، پروژه مونوریل بغداد هم با پایان طراحی های آن، به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

او افزود که این شرکت خط آهن بغداد به بصره را راه اندازی کرده که سه روز در هفته مسافران را جا به جا می کند و تأکید کرد که شرکت راه آهن بصره امیدوار است که با انتقال مشتقات نفتی بتواند درآمدهای خود را بیشتر کند.

الحسینی تأکید کرد که به این منظور، اخیرا 212 واگن نفتکش از ترکیه خریداری شده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا