اقتصادیسیاسی

برنامه عراق و لبنان برای گسترش همکاری های صنعتی و بازرگانی

وزیر صنایع عراق در سفر به لبنان از مذاکرات دو کشور برای تنظیم توافق نامه جامع همکاری در بخش های صنعتی و بازرگانی خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزیر صنایع عراق در سفر به لبنان از مذاکرات دو کشور برای تنظیم توافق نامه جامع همکاری در بخش های صنعتی و بازرگانی خبر داد.

به گزارش «العربی الجدید»، «منهل عزیز الخباز»، وزیر صنایع لبنان روز دوشنبه پس از دیدار با «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان، تأکید کرد که تصمیم عراق برای صدور روادید 6 ماهه با امکان تردد مکرر برای شهروندان لبنانی گام مهمی در گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور است.

او گفت که در دیدارهایش با مقامات لبنانی ملاحظات عراق درباره همکاری‌های مشترک صنعتی و بازرگانی را در میان گذاشته و راهکار توسعه همکاری‌ها و افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور را بررسی کرده است.

وی خبر داد که قرار است یک هیئت بزرگ لبنانی به زودی در سفر به بغداد موضوع همکاری‌های مشترک در بخش حمل و نقل و امور داخلی و موضوع روادید را بررسی کند و تأکید کرد که بغداد از دولت لبنان کاملا حمایت می‌کند.

الخباز درباره صنایعی که عراق و  لبنان می‌توانند در آن همکاری کنند گفت که لبنان صنایع دارویی و غذایی باکیفیتی دارد که عراق می‌تواند در این عرصه از تجربه‌های لبنان بهره‌مند شود و افزود که در بخش‌های بازاریابی نیز می‌توان از تجربه‌های مهم لبنان استفاده کرد.

او گفت که عراق و لبنان در حال بررسی سرمایه‌گذاری‌های متقابل در صنایع دارویی و غذایی و همکاری در انتقال تجارب هستند  و خبر داد که در سفرش به بیروت مذاکرات نهایی درباره تنظیم توافق‌نامه جامع همکاری مشترک میان دو کشور را انجام داده و این توافق‌نامه در سفر هیئت لبنانی به عراق امضا خواهد شد و عرصه‌های همکاری دوجانبه میان عراق و لبنان را وارد فاز تازه‌ای خواهد کرد.

این در حالی است که پیامدهای مخرب حمله روسیه به اوکراین دامنگیر لبنان شده و این کشور را دچار بحران بنزین و گندم کرده است.

روز گذشته «جورج بوشکیان»، وزیر صنایع لبنان، اعلام کرد که به علت ادامه بحران اوکراین و تأثیر آن بر واردات گندم در لبنان، دولت این کشور گندم را جیره‌بندی و استفاده از آن را منحصر به تولید نان کرده است.

بوشکیان گفت که تا زمانی که بتوان منبع تازه‌ای برای واردات گندم پیدا کرد، همه گندم کشور صرفا برای تولید نان استفاده خواهد شد و افزود که این بحران منحصر به لبنان نیست بلکه در همه دنیا پیش آمده است.

روز جمعه نخست‌وزیر لبنان خواستار اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بحران غذایی در لبنان شد.

از سوی دیگر اتحادیه تأمین‌کنندگان آرد لبنان اعلام کرد که این اتحادیه با وزرای اقتصاد و صنایع و کشاورزی به توافق رسیده که آرد موجود در کشور فقط برای تولید نان اختصاص پیدا کند.

هفته گذشته نیز «امین سلام»، وزیر اقتصاد لبنان، خبر داد که این کشور فقط به اندازه مصرف یک ماه گندم دارد و افزود که لبنان در پی امضای قرارداد برای خرید گندم است.

او گفت که لبنان 60 درصد گندم مورد نیاز خود را از اوکراین وارد می‌کند و هم‌اکنون در حال مذاکره با کشورهای دیگر از جمله امریکا و هند و فرانسه در این باره است.

انفجار بندر بیروت در سال 2020 باعث شد که لبنان بزرگ‌ترین سوله گندم خود را از دست بدهد و به خرید محموله‌های کوچک گندم در حد مصرف دو ماهه مجبور شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا