خبر اولسیاسی

هوشیار زیباری: سفیر ایران در بغداد باید یک دوره دیپلماسی و حقوق بین الملل بگذراند

هوشیار زیباری با اشاره به اظهارات سفیر ایران در بغداد درباره بمباران اربیل، توصیه کرد که وی یک دوره دیپلماسی و حقوق بین الملل بگذراند.

میدل ایست نیوز: هوشیار زیباری، از سران حزب دموکرات کردستان، با اشاره به اظهارات سفیر ایران در بغداد درباره بمباران اربیل، توصیه کرد که وی یک دوره دیپلماسی و حقوق بین الملل بگذراند.

هوشیار زیباری با انتشار پیامی در شبکه فیسبوک رسمی خود با اشاره به اظهارات سفیر ایران در بغداد درباره اینکه بمباران اربیل منافاتی با حاکمیت ارضی عراق ندارد، نوشت: «به نظرم لازم است که او یک دوره دیپلماسی و حقوق بین‌الملل و روابط بین‌المللی و حسن هم‌جواری و احترام متقابل بین کشورها ببیند».

وی نوشت: «آیا چنین موضعی از جانب سفیر ایران به معنای تنش بیشتر و تبدیل عراق به میدان تصفیه حساب‌ها به جای مواجهه با اسرائیل در سوریه و لبنان و غزه است؟».

زیباری افزود که منطق سفیر ایران یک منطق کاملا واژگون است و «آقای مسجدی به عنوان یک انسان مطلع از روابط عراق و ایران و روابط تاریخی کردها با ایرانی‌ها نمی‌تواند امر نامعقول را عقلانی جلوه دهد».

روز گذشته سفیر ایران در بغداد در کنفرانسی مطبوعاتی در کربلا تصریح کرد: «ما به حاکمیت عراق احترام می گذاریم و حاکمیت عراق و دولت آن مورد احترام و تکریم جمهوری اسلامی ایران است».

سفیر ایران در بغداد افزود: «در کردستان پایگاهی برای اسرائیلی ها ایجاد کردند و از آنجا علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می شد. جمهوری اسلامی ایران از امنیت خودش نمی تواند کوتاه بیاید. بارها به مسئولان اقلیم تذکر دادیم، اما متاسفانه این پایگاه علیه امنیت ما وارد عمل شد و جمهوری اسلامی نیز علیه آن اقدام کرد».

به گفته مسجدی، «این کاری به حاکمیت عراق ندارد و بی احترامی به مردم و دولت عراق نیست؛ ما اول می خواهیم که شما شر اینها (اسرائیلی ها) را از منطقه بکنید و این اقدامات انجام نشود. حالا اگر این اقدام نشد، آیا جمهوری اسلامی باید دست روی دست بگذارد که اسرائیلی ها علیه امنیت ما اقدام کنند؟ این واکنش (عملیات موشکی) علیه صهیونیست ها بود نه ضد آمریکایی ها و نه عراق».

مسجدی ادامه داد: «چرا می گویند کنسولگری آمریکا (مورد هدف قرار گرفت)؟ نه اینکه ما از آمریکایی ها خوشمان بیاید. همه می دانند که ما ۴۰ سال است با آمریکایی ها درگیریم و معلوم نیست تا کی طول بکشد، اما این عملیات هیچ ربطی به آمریکایی ها نداشت؛ نه به سفارت آمریکا و نه به کنسولگری آمریکا».

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: «این عملیات علیه پایگاه امنیتی ضد انقلاب اسلامی ایران در منطقه اربیل اقلیم کردستان بود که باید از کردستان جمع شود. بنابراین برای ما حاکمیت عراق بسیار مورد احترام است. نه من و نه شما می پذیرید که اقلیم کردستان تبدیل به پایگاه اسرائیلی شود، زیرا (صهیونیست ها) علیه منافع دو ملت در حال اقدام هستند».

روز گذشته اربیل هدف حملات موشکی قرار گرفت. سپاه ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در این حمله یک مرکز صهیونیستی را هدف قرار داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا