سیاسی

لاوروف: هدف مسکو خلع سلاح اوکراین است/ چاووش اوغلو: آماده میزبانی از دیدار پوتین و زلنسکی هستیم

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری با همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که هدف از حمله نظامی مسکو به اوکراین، خلع سلاح این کشور است؛ همتای ترکیه‌ای وی نیز از آمادگی کشورش برای میزبانی از دیدار روسای جمهور روسیه و اوکراین خبر داد.

میدل ایست نیوز: «سرگئی لاوروف» و «مولود چاووش اوغلو» وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه امروز چهارشنبه با موضوع اوکراین با یکدیگر دیدار کردند و پس از آن کنفرانسی خبری برگزار کردند.

وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس خبری اعلام کرد که هر کاری که ما انجام می دهیم با هدف محافظت از مردم دونباس، خلع سلاح و ریشه کن کردن نازیسم در اوکراین است تا همه مردم این کشور بتوانند در صلح زندگی کنند.

لاوروف افزود که ما از رویکرد عمل‌گرایانه و متعادل آنکارا در قبال اوکراین و از عدم پیوستن این کشور به تحریم‌های غرب علیه روسیه قدردانی می‌کنیم.

وی در ادامه موضع غرب را در قبال آنچه در اوکراین اتفاق می افتد، مغرضانه و نامناسب دانست و گفت که ملی‌گراها و افراط گرایان کنترل اوضاع در ماریوپول را بر عهده دارند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم در این کنفرانس خبری اعلام کرد که ویرانی و تراژدی انسانی در اوکراین در حال تشدید است و باید به آن پایان داد.

وی افزود که ما از مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس حمایت می کنیم و باید آتش بس و ارسال فوری کمک ها به ماریوپول برقرار شود.

چاووش اوغلو خاطرنشان کرد که در مذاکرات با طرف روسی تصمیماتی در مورد وضعیت انسانی و آتش بس در اوکراین اتخاذ شده و هیچ مانعی نیز برای برگزاری دیدار پوتین و زلنسکی وجود ندارد، به شرط آنکه این دیدار تنها به خاطر دیدار نباشد.

وی تاکید کرد که ترکیه آماده میزبانی از دیدار پوتین و زلنسکی در خاک خود است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا