خبر اولسیاسی

نقض صریح‌ حاکمیت عراق با بیش از هفت هزار نیرو و ۳۰ پایگاه نظامی ترکیه

ترکیه 11 پایگاه اصلی در اقلیم کردستان علاوه بر 19 اردوگاه وابسته به این پایگاه ها در مناطق مختلفی از شمال عراق دارد.

میدل ایست نیوز: اطلاعات محرمانه و تکان دهنده ای اخیرا در رسانه های عراق از حجم حضور نظامی ترکیه در عراق منتشر شده است تا افکار عمومی از این حجم از نقض حاکمیت عراق مطلع شوند.

ترکیه 11 پایگاه اصلی در اقلیم کردستان علاوه بر 19 اردوگاه وابسته به این پایگاه ها در مناطق بامرنی، شیلادزی، باتوفان، کانی ماسی، کیربیز، سنگی، سیری، کوبکی، کومری، کوخی سبی، سری زیر، وادی زاخو و العمادیه دارد.

ترکیه در سال 2015 اردوگاه های جدیدی در بعشیقه و صوران و قلعه جولان و اردوگاه آموزشی زمار را احداث کرد و اردوگاه خود در حریر در جنوب اربیل را به پایگاه تبدیل کرد.

این کشور همچنین پایگاه سیدکان و چند مقر در دیانا و جومان دو روستای نزدیک به کوهستان قندیل با هدف تقویت کنترل خود بر مناطق خنیر، خاوکورک و کیلاشین ایجاد کرد.

بیش از 7 هزار سرباز و افسر ترکیه در عراق در استان های اربیل و دهوک و مناطق زاخو، سوران، کوهستان هکاری و شمندلی حضور دارند.

نیروهای نظامی ترکیه با نقض حاکمیت عراق تا مسافت 10 الی 80 کیلومتری خاک عراق نفوذ می کنند و گاهی اوقات به صورت موقت تا عمق 180 کیلومتری نیز به صورت غیرقانونی وارد خاک عراق می شوند.

نخستین پایگاه ترکیه، پایگاه بامرنی بوده که در سال 1997 احداث شده است. این پایگاه بزرگترین در نوع خود به شمار می رود و دارای باند فرود و گردان هایی از تانک و خودروی زرهی است.

پایگاه بعشیقه دیگر پایگاه ترکیه در عراق است که در سال 1995 احداث شده و حدود 2 هزار سرباز و افسر در آن حضور دارند. در سال 2015 نیز سربازان و هواپیماهای جدیدی به آن اضافه و توپخانه آن تقویت شد.

دیگر پایگاه ترکیه در عراق، پایگاه باروخی است که در ناحیه کانی ماسی قرار دارد و بیش از 400 سرباز و افسر را در خود جای داده است.

پایگاه کربی نیز در ناحیه ماطوفه شهر زاخو قرار دارد و حدود 600 سرباز و افسر در آن حضور دارند.

ترکیه همچنین 4 مقر اطلاعاتی در عراق دارد که عبارتند از: مقر امنیتی و اطلاعاتی در شهر العمادیه، مقر امنیتی و اطلاعاتی در مرکز شهر ماتیفا، مقر امنیتی و اطلاعاتی در شهر زاخو و مقر امنیتی و اطلاعاتی سازمان میت در کاراباسی واقع در دهوک.

در پایان این نکته قابل توجه است که ترکیه تقریبا هر روز در حملاتی هوایی و توپخانه ای مناطق مختلف عراق را هدف قرار می دهد به‌گونه ای که شمار عملیات آن در عراق غیرقابل شمارش است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا